Rabu, September 22, 2010

kenangan lalu...(episod 1)


waktu bersekolah di sekolah kebangsaan bandar easter, kota tinggi, johor dulu (siap promote nama penuh sekolah), ada tiga kenangan yang pasti takkan dapat dilupakan sampai bila-bila...pertama: ketika berada di dalam kelas, kedua: pergi camping, ketiga: pergi rombongan cik kiah...aku bila tengok balik gambar-gambar ni memang tergelak besar...teruknya muka aku time ni hodoh nak mampos....tapi untuk berlaku adil, bukan aku sorang jer yang hodoh time ni, yang lain pon sama...nak-nak budak2 pompuan kelas 6 cempaka....masa time ni kalah intan terpilih, laa ni semua dah jadik macam mak puteri gunung ledang...nak kata puteri gunung ledang tak boleh dah sebab semua dah kawin dan dapat anak...hahahaha....foto-foto ni semua agak klasik...terima kasih ler kepada miss yang bersusah payah scan semua foto-foto ni...mula-mula aku ingat nak tolong edit bagi cantik laa kan..tapi masalahnya aku pon takde masa nak buat....satu lagi kalau edit nampak sangat bohong..yer laa kan kalau muka hitam legam asalnya tiba2 putih time ni rasa macam tak logik pulak...foto pertama ni ialah budak-budak lelaki kelas 5 cempaka skbe...time ni cikgu khairunnisa hj baharum a.k.a cikgu yune jadi guru kelas kami..sebenarnya cikgu yune ni jadi guru kelas kami sejak darjah 4 lagi...tapi ni laa tahun last cikgu yune jadik cikgu kelas puak-puak cempaka sebab muridnya mak tuan degil nak mampus...apatah lagi berketuakan orang yang suka memekak dalam kelas..susah laaa kan...tu tak masuk lagi bab bendahari yang suka peras urut..eh ugut (silap daaa) orang suruh bayar duit tiap-tiap bulan...kah kah kah..

kalau tengok balik foto budak lelaki kelas 5 cempaka ni memang unik siket...tengok kat papan hitam tu (time ni hanya papan hitam jer laa yang mampu diberikan oleh kerajaan, tak macam sekarang canggih manggih), siap ada tulis tarik lagi...tak silap 12 mac 1989...kira-kira lapan hari jer lagi seorang insan terpilih punya birthday...kah kah kah...time ni cikgu yune punya laa bersemangat nak mengajar budak-budak felda ni bahasa inggeris...tu yang siap ada poster mcdonald laa (time tu kita orang tak tau menda pon apa itu mcdonald, yer laa kan tv pun kurang tengok sbb takde eletrik)...then cikgu yune siap buat poster pasal birthday yang boleh tukar-tukar nama dan hari....tapi time tu yer laa kan nak bagi hadiah tiap2 bulan masak laa....dah ler gaji cikgu pon kecik gila masa tu..dan kita orang plak cuma tau bagi hadiah untuk hari guru jer....hari murid jer takde kan? hahahahaha...jadi, apa yang kita orang buat ialah baca ayat-ayat kat poster tu..misalannya, today is monday...the date is bla bla bla...its miswadi's birthday...bla bla bla...then let sing happy birthday to him....meriah ler kan satu kelas dengan acara menyanyi..macam citer nasib labu labi laa plak....lepas tu ada jadual waktu...siap kaler-kaler lagi kan...yer laa nak tau gak perbezaan subjek...time ni tak silap cuma ada 5 subjek ajer dan tambahan satu - pendidikan jasmani...aku pun tak berapa ingat nama-nama puak cempaka ni...harap kalau salah boleh tolong betulkan ya....berdiri dari kiri, sarizan abdul hamid (wak yan)...lama aku tak jumpa mamat ni...waktu kat sekolah menengah dia sekelas dengan aku...tak tau mana peginya...lepas tu md hisham parman...mamat ni satu blok dengan aku (felda dibahagikan mengikut blok)....walaupun seblok, tapi rasanya tak pernah berjumpa selepas tahun 1990...kah kah kah...imagine ler laa ni dah tahun 2010...dekat 20 tahun aku tak jumpa beliau....sebelah hisham ialah mohd asnor atmuri...mamat ni pon aku tak pernah jumpa..tapi last year aku pegi makan nasik ayam kat gerai mak dia...sebelah asnor tu aku ler sapa lagi...time ni aku baik dengan cikgu yune..tu yang si miss ni jeles agaknya dia pergi pangkah X kat muka aku...ingat aku ni x-men ke....

sebelah aku tu cikgu yune ler...muka serius jer kan cikgu yune time ni....lagi ler nak kena bergambar dengan budak-budak nakal semuanya....time ni cikgu yune pelopor tudung ikat cam ni kat skbe kota tinggi....rasanya memang takde cikgu lain yag pakai tudung gaya ni....sebelah cikgu yune tu si khairul nizam jamaluddin anak pegawai felda....laa ni jadik producer rancangan raja tak lawak astro...sebelah nizam ialah ramli idris...hero 5 cempaka merangkap ketua pasukan reebok...time ni ramli antara budak lelaki popular skbe sebab pandai main bola dan ada syle ler orang cakap...tengok rambut pon tau...tak macam budak-budak lain muka sememeh....lama aku tak jumpa ramli...last aku jumpa kira-kira berbelas-belas tahun yang lampau di bangunan sultan iskandar kota tinggi....sebelah ramli idris ialah bendahari kelas 5 cempaka, miswadi abdul rahim...tak payah cakap orang pun tahu dia kuat membuli....kah kah kah...aku tak boleh lupa kes buku alam dan manusia tu...kah kah kah....sayang betul takde gambar budak-budak perempuan 5 cempaka..kalau tak boleh aku kenal pasti orang-orang yang ada skandal watergate kat 5 cempaka time tu...kah kah kah...si miswadi ni jer laa yang contact aku sampai sekarang...dari tadika, SKBE, SMBE, lepas tu dia keluar sekejap masuk asrama, dan masuk uni, berkerja tetap contact...tak pernah putus...wa salute laa lu brader...

macam mana aku nak describe ek..baris kedua ni nak kata duduk tak jugak...ke berdiri separuh??hahaha...dari kiri ialah khairul anuar dagang...aku pon tak tau apa laa yang terjadi dengan mamat ni...sebelah khairul anuar, ialah mustakim saman atau nama glamournya mustakimomok...mula-mula aku pelik sebab bila masuk darjah enam dia dah takde kat sekolah..rupanya siasat punya siasat dia telah berpaling tadah masuk sekolah kebangsaan bukit waha (skbw) daaa...kesnya sebab kena pelempang dengan cikgu ahmad kassim kot sampai telinga dia berdarah...ke aku yang silap dengar...hahahaha...sebelah mustakim ialah kawan baik aku md zaki pua'at atau koki...zaki ni dari dulu sampai sekarang still contact dengan aku lagi...lama tak jumpa zaki...wei, miss ko dah call zaki ke belom? lupa daratan laa kau...ko kan selalu buli mamat ni sampai menangis nak balik rumah....sebelah zaki ialah azman aziz...mamat ni banyak cakap...pung pang pung pang tak abis...lepas tu tak mau mengalah pulak...kalau kena marah boleh argue lagi secara ilmiah (jgn main-main budak zaman dulu) dengan menggunakan comparative studies...ada satu kes dia kena marah dengan cikgu roslina abu bakar sampai keluar hingus...menangis tak hengat...siap ugut-ugut nak scratch parut kudis (time tu budak-budak memang senang sangat kena kudis sbb takde kesedaran terhadap kesihatan sangat macam sekarang) sebagai protes....

sebelah azman ialah rostam mohammad...selalu kena panggil rostampok oleh zaki sebab suka membuli orang..tak padan dengan songkok kat atas kepala tapi nakal kemain...tu yang selalu kena lepuk songkok tu dengan cikgu...sebelah rostam ialah norizad din, anak kepada driver pegawai felda...lama dah tak jumpa norizad...last aku ternampak dia di felda simpang waha tak silap 6-7 tahun yang lalu...sebalah norizad ialah faizal riza rahmat...kira popular laa jugak mamat ni time tu sebab main bola sepak kan....aku time tu jangan bola sepak, bola lompat pon belom tentu boleh main....kah kah kah kah...last aku terjumpa faizal riza ni kat facebook..menurut adik beliau dia bersekolah di kampung selepas tamat sekolah rendah...no wonder tak pernah nampak muka dia kat smbe...barisan hadapan yang duduk mencangkung, dari kiri ialah nasrol hisham someran tak silap aku...aku ni tak berapa ingat nama bapak orang...nasrul adalah rakan tuition bahasa inggeris aku....selalu kami dok berjalan melalui kolam ikan pergi belajar kat rumah cikgu Guna di kediaman pegawai felda....sebelah nasrol ialah mohd zahid ponari...zahid masa ni baik gila....pakar matematik...tapi bila dah masuk sekolah menengah macam jahanam jer kan perangai...tapi kenangan paling tak lupa dengan zahid ialah bila dia cakap soonday, moonday isntead of saying the real sunday, monday....akibatnya kena cubitan berbisa sampai menangis dek cikgu kalsom....hahahaha...

sebelah zahid ialah mohd rizal miskom? nama dia tu dah betul tapi nama bapak tu aku rasa macam silap....tapi miss suka panggil dia rizal wak dojer...sebabnya dia suka pakai songkok ala-ala watak wak dojer dalam komik Bujal...sapa ingat Bujal?? dulu aku suka baca komik tu...sebelah rizal yang macam nak masuk dalam kamera ialah hairul zairi bachok...yer laa kan time ni tak pernah jumpa kamera kot tu yang pelik amat...zairi pun ada contact jugak...on and off...last, selepas aku kena maki hamun dengan aku terus tak contact-contact lagi dah....hahaha...sorry laa zairi, biasalah kan adat berkawan....anyway selamat hari raya dan maaf zahir batin...banyak baut burasak tak tahun ni???sebelah zairi yang terlentok ayu tu mohd ridzuan yusuf...kami panggil dia iwan kecik sebab ada sorang lagi nama iwan tapi badan besar (tak silap budak kelas kenanga)...tak silap si iwan ni pon geng-geng kumpulan caltext (entah hapa-hapa laa budak-budak ni letak nama kumpulan sama brand dengan kasut dan minyak kereta...nasib baik tak letak nama kerosin)....sebelah iwan ialah mohd azlan lazim....sebelahnya ialah kembar beliau mohd azlin lazim....tak silap mamat dua orang ni baru masuk sebab depa baru berpindah ke felda simpang waha.....isk terror gak aku hafal nama semua anggota kelas 5 cempaka....kalau tanya orang lain aku rasa cuma miss dengan koki jer ingat...tak tau ler bila boleh jumpa lagi....hahahahaha....

1 ulasan:

Ustaz Azrai berkata...

kikiki... muka rostam xleh blah...

hahaha... kutuk jiran sndri..