Khamis, September 23, 2010

kenangan lalu...(episod 2)



kalau tengok entry yang lepas-lepas banyak betul aku dan miss sebut tentang nostalgia ketika pergi camping waktu sekolah di sekolah kebangsaan bandar easter...tapi yang aku rasa pelik, laa ni aku paling menyampah nak pegi camping...budak-budak ni ada laa ajak pergi camping sambil tengok bintang di musim panas tapi aku rasa malas yang amat nak buat benda-benda macam tu....dayang erwanita pon selalu ajak aku pegi camping tapi dia mesti bagi statement: "aku dah tau jawapan kau...sudah; jangan cakap lagi" hahahahaha....leceh laa...lagi pon bila ada keje lagi laa aku tak boleh nak focus dengan camping-camping ni....first time aku pegi camping waktu sekolah rendah - sekali dengan si miss ni laaa...tak silap tahun 1989 di jason bay atau tanjung lembu di sedili...aku masa tu nak balik ke kelas tiba-tiba cikgu yassin panggil...haa lan, saya nak awak pergi camping...cepat balik siapkan semua barang-barang keperluan...aku masa tu tak tau amende tu camping main bantai okay jer laa kan...bila tengah nak balik kelas tu aku jumpa si miss dan cakap kat dia cikgu suruh aku pergi camping...dia pon sibuk nak ikut gak, and cikgu yassin (cikgu penasihat pbsm) kata haa okay laa pergi semua...jadi kita orang pon balik ler menyiapkan segala kemudahan asas seperti yang diminta oleh cikgu penasihat pbsm...mak aku kat rumah dok merungut apesal ler banyak sangat barang korang kena bawak mengalahkan nak pergi kenduri...sekali bawak beg tu dia punya besaq mengalahkan nak balik kampung...

tak silap kita orang pergi naik van berasak-asak macam sardin dalam tin...aku sampai hari ni dok tergelak kenapa laa time tu aku sanggup buat benda-benda macam tu??? kalau aku dok bercerita dengan si miss mesti asyik nak tergelak besar....antara cikgu lain yang turut serta dalam perkhemahan ni ialah cikgu amiel, ustazah mariam dan cikgu shamsudin...masa sampai kat jason bay ni kita orang diarahkan pasang khemah...aktiviti pbsm pon tak pernah pergi pasang khemah pon berterabur laa kan...bak kata orang kelantan 'mapuh kerah' khemah tu dikerjakan..tapi ada satu peristiwa nostalgia bila aku terketuk kepala saudara latiff ramlan dengan hammer sampai berdarah-darah kepala dia...pucat lesi aku time tu sebab aku tak perasan kan dia duduk belakang aku....jadi dia pon tertunduk-tunduk menahan kesakitan...nak dijadikan cerita, kira sesuai laa incident tersebut sempena dengan perkhemahan tahunan pbsm kota tinggi...kesian kat kau latiff, takpe laa nanti aku belanja hang minum kopi kat pj hilton hahahaha....

tapi bila tengok foto muka kanak-kanak riang di atas, aku sendiri rasa macam tak riang gembira....senyum pon macam kena paksa (contohnya si miss tu haaa...) aku plak dengan muka masam sebab penat dan tak dapat mandi 2 hari...membosankan betul....tapi yang paling aku tak tahan tengok ialah shade cikgu amiel tu haa...kalah pelakon bollywood...ni mesti time tu banyak sangat tengok filem hindustan....yang cikgu perempuan sebelah kanan tu cikgu mariam...yang buat sign dengan jari telunjuk tu tak ingat plak aku cikgu sapa....kalau tengok bentuk tent kat sebelah kanan dan kiri tu, mesti dapat agak betapa menderitanya kita orang time dulu-dulu perg camping....bayangkan jer laa bila masuk hari kedua hujan turun lebat mencurah-curah sampai masuk ke dalam tent....bukan macam tent sekarang water proof, nyamuk pon tak boleh masuk....tu yang sampai ada yang kena sampuk dek jembalang tanah...kah kah kah...sebelah kiri aku tu aku tak ingat siapa nama budak tu....budak tu ler yang aku dengan miss buli sampai dia menangis-nangis...alkisahnya dia dok ejek-ejek kami, jadik kami pon gelarkan dia mr os...dah ler dia merajuk sampai menangis-nangis...kesian kat dia..sorry laa dik ya....antara isan-insan lain yang aku dapat kenal dalam foto ni ialah nasrul hisham - rakan sekelas....tajul, michael sam (nama tak mengalah...), latiff, nasaruddin noh, nazri noh, yang lain tak berapa nak ingat...tapi yang syoknya perkhemahan ni ialah dapat menyaksikan persembahan diva-diva popular skbe yang diketuai oleh kak razilah yang menyanyikan lagu may - kau umpama bunga yang mekar dihatiku dan juga lagu ciptaan sapa entah pom pom pom...antara lirik yang masih segar dalam ingatan - pom pom pom pom, dua dua...pom pom pom pom, dua dua...lihat ini, kami dari skbe, datang sini untuk berkhemah....aku rasa macam nak tempeleng jer sapa yang tulis lirik sampah ni....memalukan...lepas tu korus untuk lagu may semua tak sampai suara...yer laa nak cari penyanyi dengan nada f sharp time tu memang takde kan...tapi yang aku pelik boleh dapat juara persembahan terbaik...kalah siti sampah....hahahaha anyway, enjoy...aku nak sambung buat keje...

1 ulasan:

erin zehana berkata...

salam perkenalan, saya juga orang kota tingi :)