Sabtu, September 25, 2010

kenangan lalu...(episod 3)


aku rasa agak pelik kenapa aku takde banyak koleksi foto-foto yang diambil ketika tahun enam di sekolah kebangsaan bandar easter, kota tinggi, johor...tapi koleksi tahun lima yang banyak...takde laa banyak pon cuma beberapa keping foto sahaja..tapi kira ada artifact laa jugak berbanding takde langsung....tak apa, nanti bila aku pulang ke kampung aku korek laa semua pusaka bergambar yang aku ada...mesti ada punya foto-foto yang terselit...foto klasik ini disumbangkan oleh miss..tak sangka pakcik tu ada lagi simpan foto ni..tapi yang lawak tu siap berkulat lagi..ni mesti entah kat mana dia campak...kalau dalam entry lepas aku bercerita tentang budak-budak lelaki kelas 5 cempaka, kali ni aku nak cerita pulak tentang budak-budak pompuan pulak...tapi sebelum tu aku mintak maaf laa kalau tak dapat identify wajah-wajah murid perempuan 5 cempaka ni sebab dengan keadaan gambar yang begitu mengharukan...berdiri dari kiri kalau aku tak silap ler si norzita othman...makcik ni aku baru jumpa kira-kira 4-5 minggu yang lepas..tak sangka dah berubah muka menjadi makcik...aku pon hampir tak kenal..walaupun rumah si norzita ni takde laa jauh sangat dengan rumah aku tapi aku takde laa kenal sangat dengan makcik ni..tapi kakak kepada si norzita ni aku kenallah si kak lela tu sebab dia masa tu geng dengan jiran sebelah rumah aku...tapi memori daun pisang yang aku paling ingat tentang makcik ni ialah dia antara salah sorang ahli kelab tut! dengan beberapa orang lagi dalam kelas 5 cempaka ni yang aku akan huraikan kemudian...hahahaha...

sebelah norzita ialah geng baik si miss...namanya rokiah khamis...nama glamournya ialah rokoyah...time ni rokiah menghadapi waktu-waktu getir dalam kehidupan beliau setelah kematian mengejut ibunya...hampir setahun juga rokiah berpindah sekolah dan kembali semula ke kelas 6 cempaka selepas keadaan pulih...rokoyah selalu digosipkan dengan zahid....ada satu hari tu rokoyah telah disandingkan dengan zahid oleh cikgu rukimin...memang lawak time tu...rokoyah juga begitu hebat dalam aktiviti menyanyi...kalau dia menyanyi siap menari-nari lagi...hahahaha..tak boleh nak ingat...sebelah rokoyah ialah norfamilah ngatmi atau nama glamournya "abang kita"...ada gak yang panggil norfamilah ni fami, tapi nama "abang kita" tu gak yang melekat...namun, nama glamour tersebut hanya diketahui oleh insa-insan tertentu dalam kelas 5 cempaka...antara sebab norfamilah dipanggil "abang kita" sebab dia suka merujuk kepada abang-abangnya dalam apa jua subjek...apa pon aku just assume si fami ni anak perempuan tunggal yang sangat rapat dengan abang dia laa kot...tapi si fami "abang kita" ni sangat terkenal dengan business kerepek pedas...pandai betul dia buat business dan duit poket...sampai kena bagi amaran di makcik jah kantin..tapi fami "abang kita" yang bijak ni tetap berjaya dengan perniagaan kerepeknya walaupun terpaksa melalukan secara underground..

sebelah fami "abang kita" aku dapat agak-agak ajerlah walaupun mukanya telah diconteng seperti menconteng arang ke muka...apa laa si miss ni suka conteng muka orang...tak silap aku ni amizah lenggang kangkong atau nama glamournya azah...amizah time ni glamour kalau bab suruh menyanyi kat depan perhimpunan sekolah oleh cikgu dalimah siap berlenggang-lenggang...tapi bila dia perasan semua orang tak berlenggang macam dia terus dia berhenti...satu-satu perkara yang tak dapat dilupakan tentang azah ialah bila dia terkencing kat dalam kelas...tu laa agaknya dia malu sangat kot nak pegi toilet sampai terkencing kat kelas...kesian azah masa tu...hahahaha....sampai dia tergelak-gelak baca entry lepas bila terkenang peristiwa itu....sebelah insan yang tidak dikenali ni ialah marlina omar atau nama glamournya malaklina...dia ni anak pengurus felda bukit waha time tu...malaklina mula mencipta nama glamour kat skbe bila dia dapat no satu antara kelas dengan markah tertinggi...aku ingat lagi muka-muka tensen budak-budak ni sebab dikalahkan dengan begitu mudah oleh malaklina pada tahun 1985....tapi tahun 1985 ajer laa...lepas tu hampir semua kategori telah diambil alih oleh kelas melati yang diketuai oleh suzana abu sairin dan geng baiknya si rinda hamin....malaklina terkenal dengan penampilan lain dari yang lain sebab suka pakai tudung kain berkilat-kilat...dari dalam kelas dah nampak dia berjalan ke sekolah...maklumlah, rumah depan padang sekolah jer...satu algi malaklina suka bawak jemput-jemput udang pegi sekolah dan juga air yang ada ais...lepas tu yang makan bukan dia tapi insan-insan terpilih dalam kelas 5 cempaka jugak...malaklina juga kira trend setter dalam pelbagai hal yang melibatkan stationary...kalau budak-budak lain guna pensel warna jenama luna yang ada 12 warna, dia plak guna yang ada 24 warna...punya laa besaq...hahahahah...satu lagi trademark malaklina ialah tahi lalat latipah omar..kebetulan nama bapak pon sama hahahaha...malaklina juga mencipta kontroversi apabila menghadapi tuduhan mengganggotai kumpulan erabella walaupun dia tak tau apa-apa time tu...kesian malaklina time tu sampai melalak dia kena marah dengan cikgu aminnudin (bukan amilludin)...

sebelah malaklina ialah lailizah rahman atau elly atau nama glamournya nenek lailizah...aku pun tak tahu macam mana nama tu bleh timbul...mungkin agaknya dia suka nyanyi lagu nenek-nenek si bongkok tiga....elly antara budak yang terpandai dalam kelas 5 cempaka dan sering mendapat cabaran hebat dari miswadi, md zaki, nizam dan zahid dalam acara matematik...sebab tu laa jugak si elly dilantik jadik pengawas...elly juga antara murid skbe yang suka bawak bekal..tapi air yang dia selalu bawak tu selalu habis kena mentekedarah oleh insan-insan terpilih kelas 5 cemapak..kesian elly...sebelah elly ialah norulazlin abdul rahman...anak pengusaha kantin ketika itu...ayah norul telah berjaya membida hak untuk berniaga dikantin tersebut dan mengambil alih dari mak jah yang bersara...yang aku ingat pasal si norul ni bila arwah cikgu khalid buat pertandingan mewarna lepas tu dia yang menang...mungkin sebab kaedah pewarnaan tu kemas kot..aku pon tak pasti...sebelah norul ialah norwati abdul rahim merangkap best friend miss...norwati ni duduk dekat jer dengan rumah aku...dah lama aku tak jumpa si wati ni....kalau dirujuk entry yang lepas norwati telah aku coretkan dengan insiden membaling kaki asnor atmuri dengan batu bata...sampai melalak budak asnor tu kena belasah dek norwati ni...tapi yang aku paling ingat ialah bila si norwati ni berkomplot dengan si miss dengan tidak membayar duit buku alam dan manusia..kah kah kah....norwati juga telah membuat penampilan sulung dalam acara muzik-muzik kelas cempaka dengan menyanyikan lagu wann - esok tetap di tangan Tuhan.....

dua orang sebelah norwati tu aku tak dapat kenal pasti tapi yang aku masih ingat ialah budak yang muka tak nampak langsung tu ialah murni abdul latiff ibrahim....murni atau nama glamournya moni (tiba-tiba sama dengan nama jenama keropok) dulu memang kecoh dalam kelas...terus dia dilabel murai oleh rakan-rakan sekelas...tapi satu perkara yang aku tak dapat lupa bila murni tiba-tiba dapat tempat 10 terbaik dalam kelas....tak semena-mena dengan aku-aku sekali berjaya ditewaskan oleh beliau...sekali jer bila disiasat rupanya dia telah berkosnpirasi dengan si miwadi ni haa...tu laa miss ko bagi lagi si moni ni jawapan exam dengan engkau-engkau sekali hampir terduduk hampir ditewaskan oleh si moni kah kah kah....lawak laa ko moni....sebelah moni ialah nahidah mehah...aku ingat lagi nahidah sebab waktu darjah satu kami satu kumpulan...masa tu aku tak kenal sangat budak-budak yang lain...nahidah kawin awal walaupun pendiam dalam kelas....last aku jumpa dia waktu pegi makan kat rumah asnor last year itu pun aku hampir-hampir tak kenal....dah ada anak 3 orang tak silap aku....sebelah nahidah ialah roslila ishak, jiran belakang rumah aku....roslila pendiam sangat masa sekolah rendah...tapi bila dah masuk sekolah menengah banyak cakap laa pulak hahahaha...lama tak jumpa beliau walaupun tinggal berdekatan....

depan roslila yang sedang duduk tu ialah noorlindah riduan...time ni dia baru join kelas 5 cempaka tak silap aku...noorlindah, atau linda, atau noorlida "durien" merupakan geng baik hairul zairi time tu...rasanya sekarang depa masih contact kot...sebabnya mudah depa duduk dekat2 dan dari felda yang sama - bukit easter....noorlinda terkenal dalam banyak perkara...antaranya ialah siput tinggi yang menjadi trademark tudung beliau...tapi bila ditarik oleh si miss maka pecah rahsia kerana siput tinggi tu rupanya bukanlah gumpalan rambut beliau tapi gumpalan kain-kain yang diperosok untuk menampakkan ia kelihatan tinggi...noorlinda juga berkebolehan menyebut perkataan durian sebagai durien...tak silap rasanya masa tu dia masuk syarahan bahasa inggeris tentang durian...kah kah kah...lawak pulak bila aku ingat balik....satu lagi peristiwa yang tak boleh lupa bila si noorlinda ni dok bawak tag label yang digunakan oleh perkerja kilang untuk melabel product..siap tampal kat kasut laa kan...dulu tak silap ada satu jenama kasut rasanya Pallas atau BM2000 yang ada satu bahagian yang berkilat-kilat kalau disuluh dengan lampu...aku pon sebenarnya tak paham apa fungsi benda tu..nak kata sebagai tanda amaran, budak-budak ni dulu eprgi sekolah waktu siang hari...sah-sah laa kau nampak kan budak-budak dari jauh...berbalik dengan cerita si noorlinda ni, dia pi promote menatang tu kat budak-budak ni utk ditampal kat kasut, kotak pencil, etc...yer laa kan time tu nak beli kasut Pallas dengan BM2000 tu mati hidup balik pon tak dapat...jadi sebagai alternative, tampal ler dengan menatang tersebut...kalau aku tau menatang tu diguna kat kilang eletronik, mampus aku takkan tampalnya....kah kah kah..

sebelah noorlinda tu aku tak hengat..nanti kalau aku ingat aku tulis balik...sebelahnya pulak ialah roslizawati ebarahim atau nama glamournya mak mok..time tu roslizawati kan badan gempal siket..entah pedajal mana laa dok panggil dia mak mok..tak silap aku nama mak mok ni datang dari watak mak mok majalah kancil ke majalah bambino...lama dah majalah tu...rasanya aku beli bambino ni adalah dalam 4-5 kali...roslizawati duduk dekat dengan rumah zaki...dulu waktu darjah satu dan dua aku selalu balik sekolah saing beliau....sebalah mak mok ialah lilihidayu nasir atau lili...lili pindah bila dah masuk tahun enam...dia ni sepupu si moni...lama dah aku carik si lili ni...tiba-tiba sekitar 2 bulan lebih yang lalu jumpa kat facebook...masa ni lili antara murid tercantik sampai cikgu ahmad kassim pun suka usik-usik dia...tapi ada satu peristiwa tut! yang aku masih ingat sampai sekarang pasal si lili ni...alah kisah budak-budak kalau bergaduh semua buat cerit ayang bukan-bukan...sampai bila aku fikir balik tak nampak langsung rationalnya....sebelah lili ialah cikgu zulkifli shariff...pon jumpa balik kat facebook...cikgu zul ajar muzik, dan tak sangka plak aku dia kawin dengan ckgu khairunnisa, guru kelas kami time ni...sebelah cikgu zul ialah cikgu rodziah yang kuat lari...time ni dia ajar kami pendidikan jasmani...sebelah cikgu rodziah ialah cikgu khairunnisa, isteri cikgu zul...sebelah cikgu khairunnisa ialah cikgu ahmad shah yang pernah melempang aku sebab buang sampah...ingat siket cikgu jangan sampai saya lempang anak cikgu pulak next time (hahahaha..amaran keras tu)....dia ajar subjek alam dan manusia...malangnya dia telah diperbodohkan oleh insan-insan yang tak bayar buku yang dia paksa orang suruh beli kah kah kah.....sebelah cikgu ahmad shah ialah cikgu noraini abdul karim...tak tau mana cikgu noraini laa ni...harap-harap dia buat facebook cepat-cepat...dia ajar matematik dan sangat bagus mengajar...cikgu favourite si miss ni..tu yang si miss siap bagi dia majalah wanita bila hari guru....

sebelah cikgu noraini karim ialah cikgu ahmad kassim...masa ni cikgu ahmad kassim kurus lagi dan bawak kereta warna merah...aku masih lagi ingat cikgu ahmad kassim ni pelempang aku sbb tak lulus BM...biasalah kan bila karangan berformat yang paling aku benci macam tulis surat rasmi tu...bila lupa format terus aku hilang markah....tapi takpelah kalau melempang bersebab kalau melempang tak bersebab tu memang aku anti siket..tapi apa pun aku memang tak berapa gemar cikgu yang suka melempang anak murid sebab ia tidak practical dan hanya menggalakkan dendam kesumat (terpaksa tulis berlapik-lapik...hahahaha)...sebelah cikgu ahmad kassim aku tak ingat sapa...tapi yang pakai baju biru pengawas tu aku ingat laa si esmawati multar atau esmakoti...budak ni pon aku baru jer jumpa bila baru-baru ni....sampai aku tak kenal nama tengku raihana tapi muka macam esmawati...tapi nasib baik laa taik lalat bawah mata dia tu mengingatkan aku dengan beliau....esma ni suka bawak bekal nasik goreng yang sedap...insan-insan terpilih gak yang bagi perabih nasik goreng si esma ni.....sebelah esma aku tak ingat laa sapa...sigh...tunggu ler si miss dok perkenalkan semula sapa ya....nanti aku sambung balik....

2 ulasan:

NoorGie berkata...

akak salute la ngan ko ni shays....masih ingat kawan2 lama

Miswadi berkata...

Semua pompuan ko mention aweks aku ek...hahhaha lawak...smpi tercirit birit aku duk gelak baca kisah diatas..sentimental value btul