Rabu, Ogos 23, 2006

cerita malam tadi

Terfikir aku seketika untuk menulis sebelum aku balik ke flat...Ah..tidak..baru nak mula kepala aku melilau sebab dah missed satu lagi episod The Simpsons..aku paling minat Lisa Simpsons..best betul kalau dia berhujah dengan Principal skinner yang bengong tu...malam tadi aku called ajak..dah lama betul aku tak call dia apatah lagi dia sekarang sibuk mengalahkan tokoh korporat semulajadi...

Ajak beritahu aku dia ke Muar semalam sebab ada hal penting di sana..tapi dia sempat jugalah pergi meninjau ke Maktab Adabi tempat kami sama-sama belajar dahulu...Ajak beritahu dah banyak betul perubahan..Asrama hantu tempat kami tinggal dahulu tu pun dah dirobohkan..pendek kata, langsung takde kesan sejarah...kelakar betul..aku masih lagi hari pertama aku mendaftar kat asrama berhantu Maktab Adabi Maharani...kalau tak silap aku bulan Mac 1997...lama dah...adalah dekat lapan bulan aku duduk kat situ sebelum aku pindah ke rumah sewa..aku rasa kalau aku terus duduk situ mesti sangkut STPM aku...dan tak jejak langsung ke menara gading...

Asrama berhantu ni mengambil sempena perangai pelajarnya yang macam hantu..mengalahkan jembalang..isk..isk..mesti terperanjat punyalah kalau siapa-siapa yang tak tahan duduk kat dalam tu...sebab itulah sesiapa yang pernah menjadi penghuni di situ lebih dikenali sebagai budak baik..mana tak baiknya...dalam satu hari tu, aku rasa tak sampai satu peratus digunakan untuk study...yang lain-lain peratus tu digunakan sepenuhnya untuk tidur, buat bodoh dan mengacau orang...

Lokasi asrama ini terletak di Jalan Omri..di sepanjang jalan Omri ini ada banyak betul bangunan lama yang berunsurkan kolonial Inggeris..itu yang sikit-sikit jumpa pontianak harum sundal malam laa, jembalang tanah laa...aku ingat lagi, waktu pagi semua orang akan berebut-rebut nak masuk ke tandas dan bilik air...kemudian berjalan kaki ramai-ramai seiring dan sejalan ke sekolah...sekitar jam tujuh pagi semua dah ada kat sekolah untuk bersarapan..memang kelakar bila di fikirkan balik...

kalau ada yang ponteng atau lambat datang ke sekolah Cikgu Zack (pengetua sekolah) akan tunggu dengan dahan pokok bunga raya untuk sebat punggung insan-insan terpilih ni agar lebih mengerti pentingnya ilmu dan pengetahuan..Cikgu Zack ajar subjek sejarah..satu-satunya subjek yang paling aku minat nak belajar..yang subjek lain tu boleh laa tahan..tapi nasib baik ada cikgu Mai yang asyik laa nak soal aku apa itu Dasar Sogososha..naik muntah aku jawab soalan dia...tapi kira ok laa sebab cikgu Mai melatih aku menghafal beberapa kitab Pengajian Am samapi sekarang...

Dalam kelas aku duduk sebelah Safuanezam..sekarang dah jadik Cikgu..budak safuanezam punyalah bajet dari semua segi..itu bajet, ini bajet..aku pon tak tahu laa..nak kata dia bercita-cita nak jadi businessman tak adalah pulak...belakang aku biasalah dua orang budak India..Sheila dan priya..kalau aku tak silap..dah lama sangat...ajak duduk sebelah Am..Am sekarang dah jadik Pegawai di Agensi Anti Dadah Kebangsaan..kah kah kah...ketawa besar ajak bila dengar Am dah jadi pegawai kat situ...

Azmi duduk dengan Abang N..ke mana Abang N pergi ye? aku dah tak tahu ke mana alamat tetap Abang N..lepas dia tamat study kat UPM hari tu ada yang beritahu dia dah kahwin...Azmi dah naik pangkat sekarang..dari lembah Danum dia terbang ke KK...sebelah mamat dua orang ni Ardyana dan Emy besar...Ard dah dapat anak sorang dan dia pon terus mengajar leaps keluar maktab perguruan...Emy pulak dah balik ke Melaka...itu yang aku nak jumpa mereka semua di Melaka nanti...boleh ajak kamarul dan Bob sekali datang..

Tapi ajak tak masuk pun ke maktab adabi semalam..segan katanya..hmm..macam laa kau supermodel terkenal yang amat...dah lewat..aku nak balik flat..aku nak siapkan proposal..Prof pun dah nak pergi paris..nanti tak sempat dia nak check itu ini..risau jugak aku dengan proposal...ditambah lagi dengan keadaan politik akademik yang tidak keruan..bosan betul...

Tiada ulasan: