Jumaat, Disember 22, 2006

oh filet-o-fish

Tadi aku singgah sebentar ke McDonald..lapar sangat entah kenapa aku masih lagi sempat singgah ke restoran makanan segera ini walaupun aku sudah berikrar untuk tidak membeli apa-apa dari outlet ini lantaran rasa muak yang melampau (sebab asyik makan filet-o-fish di Adelaide)..tapi disebabkan takde member yang boleh diajak makan sekali lalu aku pun menggagahkan jugak kakiku masuk dan memesan makanan...

Suapan pertama mengingatkan aku tentang bagaimana pertama kali aku masuk ke restoran makanan segera..masa itu aku masih lagi menuntut di tingkatan tiga..aku ingat lagi cikgu Maimunah yang mengiringi kami ke kuiz perdagangan di peringkat daerah mengajak kami yang masih berduka setelah gagal melayakkan diri ke peringkat seterusnya ke restoran KFC yang berdekatan...dan masa itulah aku tahu apakah yang dimaksudkan dengan restoran makanan segera...barat, status, dan bermacam-macam lagi yang agak bertentangan dengan selera Melayu yang melingkungi hidup aku sejak kecil.

Pada ketika itu tidak semua orang mampu pergi ke restoran makanan segera. Apatah lagi jika pendapatan keluarga berada hanya 'lepas-lepas' tahap kemiskinan...tapi tidak mengapa ..itu hanya sebuah nostalgia yang boleh dijadikan panduan..ahh..entahlah...aku terima e-mail dari Christine pagi ini..dia bertanyakan aku sama ada banjir sudah sampai ke kawasan kampungku di Kota Tinggi..soalan itu membuatkan aku lebih bersemangat untuk sambung study lagi..half of my soul is missing..in Adelaide, still....and I don't know why..

p.s- along (siti Rahmah Idris), thanx for the e-mail

Tiada ulasan: