Khamis, Disember 18, 2008

jom, kemas!

sejak semalam aku dok mengangkut semua buku-buku berharga aku dari research precint kat uni...kang kalu aku biar 2 bulan kat rak, ada ler tangan-tangan gatal yang tukang alih sana-sini...jadik, untuk tidak merumitkan lagi keadaan aku letak jer semua buku kat bilik sewa...penat gak aku mengangkut dari dua hari lepas...ada lagi dalam enam tujuh buah yang aku kena hangkut hari ni..nasib baik tak tebal...aku pon terfikir macam mana agaknya kalu aku nak bawak semua buku-buku ni ke Malaysia? nampak gayanya kena pos ler semua ni. kalu nak hangkut guna flight memang tak cukup 25kg. mahu aku kena bayar beratus dollar lagi..semalam aku dok berborak dengan Jose..nasib baik dia sudi review aku punya thesis structure...penting ler second opinion ni sebab biasanya mereka nampak apa yang kita tak nampak. pagi tadi peter datang jumpa aku bagi christmas gift..nampaknya aku tak sempat nak bagi apa-apa kat semua orang..bukan apa, bila nak balik malaysia terus broke..kih kih..biasalah aku bukan anak lord..lain ler bapak aku MP ke kan.


sebut pasal anak lord ni, memang ramai anak-anak lord sambung study kat sini. dan yang pelik tu kebanyakan daripada mereka dapat scholarships. kadang-kadang tu bila fikir-fikir balik rasa macam tak adil pulak..bagaimana pula dengan nasib anak-anak orang luar bandar. jika mahu diukur dari segi keupayaan untuk mendapatkan ilmu menerusi sistem asing memanglah tidak dinafikan bahawa anak-anak orang bandar memang bagus kerana pendedahan berterusan ilmu-ilmu baru dan kepakaran guru yang terlatih. tapi kita tak boleh nak salahkan anak-anak luar bandar yang 'tidak ada' keupayaan tersebut kerana kemudahan yang diberikan mungkin tidak secocok dengan apa yang dikurniakan oleh pelajar di bandar-bandar besar di Malaysia. kelmarin aku called sahabat lama - safuanezam mahmud. dia antara orang yang aku percaya kerana pandangan yang diberikan biasanya bersandarkan fakta. disebabkan zam bertugas sebagai seorang guru di sekolah jenis kebangsaan cina, aku tak melepaskan peluang untuk bertanya mengenai sistem pendidikan terutamanya pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris.


zam memang tak setuju dengan program tersebut kerana ia menyusahkan pelajar untuk memahami ilmu yang cuba disampaikan oleh guru. ini memang tak boleh dinafikan kerana pelajar hanya didedahkan dengan bahasa melayu sejak mereka kecil. tambahan lagi, bahasa inggeris bukanlah bahasa ibunda. tetapi, kita tidak boleh menafikan kepentingan bahasa inggeris sebagai bahasa globalisasi. kadang-kadang tu aku agak rasa pelik kerana kebanyakan rakan yang berbangsa cina dan india mempunyai keupayaan bertutur dalam bahasa inggeris dengan lebih baik berbanding rakan-rakan melayu luar bandar. bagi rakan-rakan melayu yang memang tinggal di bandar keupayaan berbahasa inggeris memang lebih baik - mungkin disebabkan faktor-faktor seperti mass media, expertise dan segala kemudahan lengkap di sekolah. apatah lagi, jika ibu-bapa mereka educated dan mendapat pendidikan sekular. aku juga tanya zam tentang kelebihan pelajar cina menguasai matematik dan sains. jawapan yang zam bagi adalah lebih kruang sama seperti apa yang dilontarkan alvin beberapa minggu lepas kepada aku - tentang bagaimana pelajar cina di singapura berjaya menguasai matematik dengan begitu baik sekali.


resepinya mudah sahaja - menghafal. menurut zam, pelajar melayu sebenarnya bukan lah tidak cerdik. mereka sebenarnya lebih berkebolehan menguasai subjek kritikal seperti matematik dan sains. malangnya, kebanyakan pelajar melayu begitu malas untuk menghafal. hafalan yang dimaksudkan bukan hafal untuk hari ini sahaja tetapi untuk hari-hari mendatang. kebanyakan pelajar cina di kerah menghafal setiap formula yang diajar oleh guru dan menurut alvin, subjek matematik di singapura amat kurang dari sudut naratif. maksudnya di sini, permasalahan lebih ditumpukan kepada nombor berbanding penceritaan masalah. jadi aku menganggap bahawa 'kegagalan' aku dalam kebanyakan subjek matematik lebih terarah kepada kurangnya minat untuk menghafal formula matematik. seperkara lagi, minat terhadap matematik menjadi luntur dek kerana rasa putus asa yang amat sangat dengan subjek yang aku boleh cakap - paling tidak digemari sepanjang hidup aku. tapi yang peliknya aku tidak mempunyai sebarang masalah dengan 'matematik' dalam subjek lain seperti ekonomi dan pengajian am. jadi, adalah tidak tepat mengatakan bahawa orang melayu ini tak cerdik dalam matematik walau di ajar dalam bahasa apa pun.


berbalik kepada tradisi menghafal formula matematik di sekolah jenis kebangsaan cina ini, ia bukanlah satu perkara baru bagi aku dari sudut 'hafalan'. sebabnya aku pon mempraktikkan kaedah yang sama tetapi bukan untuk matematik tetapi untuk subjek-subjek favourite aku yang lain terutamanya sejarah dan ekonomi. walaupun ramai yang cakap sejarah adalah satu perkara yang membosankan tapi aku disebabkan minat takdelah perkataan bosan bila belajar sejarah. aku rasa kalau aku minat matematik mungkin sekarang aku tak buat benda yang aku sedang buat. keh keh keh. lawak sungguh rasanya pulak. tak tahulah kadang-kadang bila aku fikir-fikir balik macam mana aku tak boleh kuasai matematik waktu sekolah rendah dulu walhal bukannya susah sangat pun. rakan-rakan sekelas lain aku tengok rileks jer bila tiba exam untuk subjek matematik ni, tapi aku akan rasa macam nak pitam bila nak menjawab. tapi seperti biasa matematik 'bukanlah segalanya'. tak semestinya kita tak pandai matematik kita tak boleh berjaya, betul tak? dunia hari ini lebih menuntut kepada critical creativity. maksudnya jika kita tidak kreatif, kita tak boleh nak bersaing walaupun dapat phd in mathematics dari harvard sekali pun. tapi ini tak bermakna matematik itu tidak penting. akut ak nak ler pulak mewujudkan sentimen jangan belajar maths - tu perkembangan tak sihat. hahaha. okaylah aku nak sambung buat kerja yang bukan matematik ni. haha.

Tiada ulasan: