Selasa, Februari 03, 2009

ke melaka lagi

Jumaat lepas aku ke melaka lagi. trip kali ini memang tidak disengajakan. disebabkan adik aku masuk ke pantai hospital untuk minor operation, maka aku pulak pergi merewang bersama-sama dayang erwanita di melaka. nasib baik lah bad ada dan sudi membawa kami ke sana ke mari. jadi, tak terasa susah nak bergerak. apa yang pasti aku pergi ke rumah dayang erwanita beberapa kali dan kali ini meikmati hidangan tengahari percuma. sayang betul tak ada kamera. kalu tidak boleh laa amek gambar bagaimana kami mendapat layanan kelas satu di rumah beliau. hari pertama kami tak ke mana-mana. cuma erwanita telah berjaya menjadi tourist guy bertahap diploma dengan memberikan panduan jalan raya di melaka. jadi, perjalanan kami menjadi semakin mudah. aku bermalam di rumah sewa adik aku di bukit katil. dekat banget dengan warung pak enal. masuk jer jalan sebelah warung tu terus jer sampai ke rumah sewa adik aku tu. nasib baik dia tinggal sorang jadi senang laa siket. hari pertama dan kedua banyak dihabiskan masa dengan bershopping di mahkota parade. yang kelakarnya aku tergerak hati pulak nak call bekas housemate aku semasa di vista angkasa jalan kerinchi dulu iaitu kamarul ariffin. dia ni jugak sekelas dengan aku sewaktu belajar di maktab adabi maharani muar sehinggalah sama-sama masuk ke universiti malaya pada tahun 1999.
selepas tidak bertemu lebih kurang 5 tahun, kami pun berjejak kasih di dataran pahlawan sambil minum kopi di kedai bahulu merdeka. banyak laa cerita yang kami kongsi. kamarul dan erwanita selalu berjumpa sebab isteri kamarul si mas tu sekolej dengan erwanita di kolej ke tujuh dulu. pendek kata, semuanya terjaring dalam satu susur galur. hahaha. nak jadikan cerita, waktu pelayan yang bawak bahulu panas tu datang ke meja telah melatah dengan kuatnya disebabkan kuih bahulu yang dia bawak tercampak dua bijik kat kerusi erwanita. terperanjat laa jugak si erwanita...nasib baik kuih bahulu yang dia tengah makan tu tak terkeluar sekali. muahahaha. lepas minum kopi kami ke a-famosa dan berjalan di serata bandar hilir dan jonker street. aku tak berapa suka sangat jonker street ni sebab lebih kurang jer macam petaling street. satu lagi aku tak gemar ke 'china town'...kalau 'multicultural town' tu aku suka laa pergi. kalau dah macam petaling street tu tahu-tahu ajer laa apa yang dijual. tapi kira okay laa jugak cuma takde makanan halal jer..

Tiada ulasan: