Khamis, Mei 14, 2009

Edisi Khas: Selamat Hari Guru 2009 -- Sekolah Menengah Bandar Easter, Kota Tinggi, Johor

Kredit to miss di kano state, nigeria yang siapkan coretan khas sempena hari guru 2009 kali ni....Seminggu gak aku ambik masa nak siapkan coretan kali nie...Sebenarnya aku terpaksa menulis coretan nie...Aku bukan la sasterawan negara..Aku hanya insan biasa..Tapi memandangkan best friend aku yang macam mangkuk hayun nie beria2 benar request kat aku mencoretkan sesuatu..aku pasrah dalam keterpaksaan...Bak kata pepatah arab..Kita kawan-kawan tak mau lawan...14 tahun bai, aku tingalkan zaman persekolahan yang meninggalkan kenangan manis dan suka duka...hahaha ...Menitik air mata jantan aku nie bila terkenang2 kisah2 yang berlaku dulu...Umur 13 tahun aku mula2 menjejaki aku aku ke sekolah menengah pada tahun 1991... Bila terkenang2 zaman persekolahan ketika di Sekolah Menengah Bandar Easter (atau singkatan glamournya SMBE), aku tersenyum sinis...Menghabiskan hampir separuh zaman remaja disini....Walaupun aku hanya bersekolah disitu selama 3 tahun tetapi kebanyakan geng2 lama di SKBE melanjutkan pelajaran di sekolah yang sama...Nie sume geng2 yang dapat 2A, 1A atau tkde A dalam UPSR..Ha ambik ko! Dulu ada chance study main2...hahahaha...tapi kejadian yang berlaku ada hikmahnya kan..So sape pedulik!!....Kalo tak tak kan ler noya jadi best student SPM 1995....Tapi time tue dia menang mudah tanpa cabaran sebab aku dan geng2 lain yang tahap kepintaran yang hampir sama meninggalkan SMBE selepas PMR....Hahahhaha....Jangan marah la noya oii...Cuma aku tercari2 time tue geng2 SKBE yang missing in action antaranya Nurazuan Razali, Khairul Nizam Jamaludin, Lilihidayu Zubir, Suzana Abu Sairin, Rinda Hamin, Mashanizah Sakiman, Nerazuan Nen, Aida Mohd Nor, Hairon Alami, Zamzam Tukiban, khairenawati dll..Diorang dapat sambung belajar kt sekolah lebih baik atau pun malas nak belajar...Aduss!!...so aku, noya, zaki, zairi dan geng2 lain terpaksa meneruskan pelajaran di SMBE...Sekolah harian biasa tapi telah melahirkan ramai tokoh2 yang disegani di seantaro Gugusan Waha...Hahaha....Amboi melampau tue...Lama dah aku tk menjejak kaki ke sekolah keramat tue....

Teringat geng2 lama waktu di SMBE...Weh lame tak jumpa korang.....Aku imbas kembali nostalagia lama ok...hee..hee...Walaupun semua membawa haluan masing2 selepas ambik SPM tapi bila ada time free aku dan noya kerapkali akan menyingkap kembali atau membelek2 majalah sekolah ‘ULUNG” untuk sama-sama mengenang detik-detik indah time tue...kemana agaknya korang semua ek!!! Ada yang masuk universiti, kolej dan ada yang kerja selepas menamatkan tingkatan lima..Tak kurang jugak yang kawin awal...Amboi gatalnya tak sabar2...Hahaha...Apa khabar agaknya geng2 lame...Aku rasa hampir 95% dikalangan kitorang yg sudah berumahtangga dan mengahabiskan sisa2 hidup bersama keluarga...Cuma segelintir makhluk tuhan jer yang still hidup membujang smpai ke hari ini..Aku pun tak tau pe problem..Maybe terkena sumpahan mental kot..... Zaki Puaat, Azrul Aziz, Hisam Parman, Zulkefly Saian, Suhayani Rugani, Salwa Saedon, Aini Syahrin, Hamizi Hassan, Noraidah Samsuri, Norliza Wahab, Samsiah Fakeh, Razmi Mohamed, Syarifudin Abu Bakar, Norlaily Abdul Hamid, Azlina Ayob, Afizah Rajudin, Issahly Jais, Asrif Sameon, Norlinda Riduan, Norzamzam Minirin, Sumiamah Sakimin, Erwan Mohamad, Siti Suzana Baharom, Amizah Mohd Amin, Roslizawati Ibrahim, Nordiana Kusnan, Mariamah Tijo, Mahzan Mat Toha, Hishamuden Johan, Zulkairi Tupon, Norhidayu Yunos, Norhidayu Nasir, Idah Ruhayu Hassan, Rohaizah Alwi, Rohayu Hassan, Azizah Ibrahim, Norfamilah Ngatmi, Ramizan Rafaie, Yazid Abu Bakar, Nazir Tukichor, Nadzir Mohajir, Azmam Abu, Norman Salleh, Zahid Ponari, Azril Hisyam Jumaat, Nerazuan Nen, Rozalita Ramli, Norazura Kemad, Tinazila Musa, Shalawati Sidek, Rosetah Md Razib, Norzita Osman, Nurul Azlin Abdul Rahman, Isniliza Ibrahim, Faridah Seli, Fadzly Omar, Alfan Naim Katiman, Yusry Baai, Amran Muharram, Zamzarina Salleh, Normala Jemahat, Fahmy Sapari, Hairul Zairi Bachok, Kher Ramli, Lailizah Rahman, Marlina Omar, Esmawaty Multar, Anim Abdullah, Surya Yaacob, Norfaizal Naim, Fadly Yahya, Omar Yusof, Yazid Wagiman, Norazura Osman, Norzlyana Zainuddin, Saiful Bahrin, Zarina Hassan, Norhayati Noh, Ramlee Idris, Rostam Muhamad, Nazarudin Sani, Yasser Ali, Norhazlie Kliwon, Razali Muhammad, Rizal Haron, Mirzan Sabiran, Azlinawaty Alias, Zaiham Azril Zainon, Faizal Razib, Moideen Sadali, Zamry Amat, Siti Radhiah Kusnin, Roslila Ishak, Roslizawati Ibrahim, Inah Jaafar, Nahidah Mehah, Maslina Saiman, Asnor Atmuri, Murni Ibrahim, Norwati Abd Rahim, Asmidar Sulaiman, Azilah Misnan, Norhaslin Rominor, Rabihah Sirat, Zetty Asmara Musa, Nazir Samad, Rostam Muhammad, Sharizan Tongkol, Elly Amizah, Hamizah Ramli, Rohayu Hassan, Rohaizah Alwi, Fezawyah, Amidah Ali, Sidek Solihin, Suhaily Mustapha, Hairani Jufri, Zetty Asmara Musa, Norfamilah Ngatmi dll. Kalau nak disebutkan satu persatu nampak gaya 3 hari 3 malam pun tak abes...boleh jadi giler aku nie...Hahahaha...

Waktu mula2 menjejaki kaki waktu tue dalam tingkatan satu...sekolah sesi petang..Wah time tue dapat la kenal geng2 baru dari felda Bukit Waha, Bukit Easter dan Aping Timur...Macam2 gelagat budak2 dulu...perangai pun banyak yang pelik2...Sume nak control macho..ayu..macam lakhanat! Takyah la kalo nak control2 nie..pergi sekolah pun jalan kaki..Ape kelas..Paling gempak pun naik motor sendiri..tue pun motor cabuk....Noya ngan member baik dia si zaki nie jalan kaki je la...Budak2 Aping Timur nie datang sekolah naik bas...lagi la haru dibuatnya...sampai sekolah jer terabur tudung..abuk penuh kat muka..yang lelaki biasalah bwk sikat sebab rambut pun dh macam david arumugam alleycat sebab angin tiup ar...Time tue mane bas ada aircon...Ciss macam bau ada...kadang2 bas diorang nie selalu jer rosak..Tue yang best diorang nie kerjanya asyik jer memonteng....Muahhhh!!! time tue pergi sekolah pun parents bagi duit ade la dlm singgit kot..lagi2 dapat makan mi sup or mi kuah mak cik kantin tue memang best..sebab resipi kuah nya di buat dari tulang lembu....Ish terliur aku la...

Mcm biasa la budak baru sure de sesi orientasi...dekat seminggu kot..mcm2 aktiviti yang kitorang kene sertai trmasuklah sesi ceramah dan motivasi..2 benda nie dr dulu sampai sekarang mmg aku tak berkenan...sebab ape..kadang2 aku rasa orang yang memberikan motivasi tue syok sendiri..betul tak...lagi satu kene nyayikan lagu sekolah..yelah time tue kene hafal lagu sekolah....Nasihat itu ini tapi ntah diorang nie amalkan ke tak!!!kah kah....tapi time tue tkde kes ragging oleh pelajar senior...yelah sekolah biasa...karang buli2 kat luar kena belasah plak....biasalah semua nak jadi gangster felda.....Sampai mak bapak pun masuk campur! Boleh plak macam tue....Macam biasa tiap2 hari ada perhimpunan...nyanyi lagu negaraku....lagu negeri johor...lagu sekolah....dulu tak suka..tapi sekarang bila pkir2 balik time nie..langsung tk dapat nak nyanyi lagu2 tersebut....kah kah kah....tapi dulu2 kecut perut bila time perhimpunan harian ialah sesi membaca sifir dan baca artikel dalam bahasa inggeris kat depan budak2...nasib badan la sape yang kena...sape yang bertuah tue akan berdiri dihadapan budak2 lain dan cikgu yang bertugas akan memberikan arahan untuk membaca sifir berapa....mcm nak terkencing pun ade...lagi satu yang paling aku fed up ialah time sport check...nak sport check kasut la, rambut, kuku, buku teks la dll...kelakar la time tue...sampai misai dan janggut pun kene cukur licin....yang check biasanya ialah pengawas2 yang kitorang gelar sebagai tut!....hehehehe....biasala dulu zaman budak2 tk pikir ape...ketua pengawas kirorang panggil tut!!!!!....sape budak lelaki yang kena tahan abesla mmg kene libas kat bontot tue....yang pompuan kene cubit or pukul guna rotan kat tangan..ish2 tak adil la kan de perbezaan gender....cikgu disiplin yang garang time tue ialah cikgu Azhar Mansor atau dikenali sebagai cikgu ujang...garang giler time tue...suara dia la yg paling ampuh kalo bab2 menjerit nie..orangnya kecik jer tapi mak oii bapak segala singa pun kalah...cikgu pompuan plak yang garangnya mengalahkan singa betina ialah cikgu kholidah sayot dan Cikgu hamimah....
Ada satu insiden tue dimana agaknya budak pompuan tue bengang kot ngan cikgu Hamimah...dia tulis la perkatan lucah di dinding tandas..Siap buat perhimpunan tergempar lagi nak tau sape yang tulis perkataan tue...dan yang paling aku ingat dan terngiang2 dalam kepala hotak aku sampai kini ialah cikgu hamimah cakap “ Bapak kamu semua nie peneroka felda, Kalo saya saman nanti mampu ker nak bayar duit!!!! Amboiii..boleh plak cakap macam tue...Kalau sekarang dia cakap macam tue depan aku sure kene penumbuk....paling tak aku HAGOL (meminjam ayat cikgu zabedah) kepala dia kat dinding...tak pun suh dia tangankan mulut dia...Bila dah masuk ke tingkatan dua, masing2 dah mula main cintan cintun..bibit2 cinta sudah berputik ya....Cinta monyet la.....La aku pelik nape tak pangil cinta ayam ker..cinta beruk ker....Ape specialnya monyet!!! Couple cintan cintum yang gempak time tue seperti Suhayani dan zulkefly saian, Azrul dan amizah, Razmi dan Maslina, Yasser dan hairani..time tue berdating kat belakang kelas, dalam library..ish2 tempat macam tue pun jadi gak..astaga...tepi makmal bengkel kemahiran hidup...hahahaha......tapi yang aku tau hanya pasangan razmi dan jai , yasser dan hairani yang kekal dan berkahwin sampai la ke hari ini...,yang lain sume kawin ngan org lain...cinta sehangat tahi ayam jer...bila bau taik hilang...cari taik baru yang lebih wangi....hahahhaa....tapi kalo pikir2 balik macam gampang jer sebab aku dulu selalu la jgk p temankan azrul dan amizah nie pergi dating kat library...kah kah..bersama2 seorang lagi mangkuk hayun roslizawati atau dikenali sebagai mak mok...mak mok anak 4 orang sekarang...wah kelazz ko....time tue semua budak2 nie bergaya abes g sekolah..lagi2 iron baju tajam..lipas jatuh kat baju pun boleh kiok....

yang pompuan bedak muka tue..tebal sampi 3 inci..sebab nak nampak cantik lagi bergaya....Time tue macam Yasser Ali, Hamizi Hassan, Norliza Wahab dan Aini Shahrin kiranya paling popular la...Nie sume budak aping!! Mane pergi hero2 dan heroin2 terlampau dari Simpang Waha!!!! Duk bawah tempurung kelapa ek...Tingkatan tiga tahun kritikal kitorang sebab ada PMR...Mula2 diperkenalkan tahun 1993...Sebelum nie SRP..Kira kitorang nie dijadikan eksperimen la...Time tue jugak semua sibuk menjalankan kajian tempatan sejarah dan geografi...So tiap2 petang kena la g site...g stesyen teksi la...kampung makam kota tinggi la...nie semua untuk memenuhi syarat 20% untuk peperiksaan PMR....Tue tak termasuk lagi kajian tentang tanaman kontan, sara diri, ladang...Tak pasal2 kene masuk kebun dan buat interview ala2 majalah tiga...kira time tue sume de bakat sebagai perantaraan la....so mane2 pakcik yang just tanam ubi kayu ala2 hidup segan tapi tak mau pun sibuk gak nak interframe..hahahha....Time tue elektrik baru masuk kat felda..Kesian kitorang dulu2 bersusah payah belajar dalam kegelapan....Bila result PMR diumumkan member aku nie yang memang kepandaian mengalahkan cikgu time tue..sape lagi Norzamzam minirin dapat 7A....pelajat terbaik time tue...Semasa perhimpuanan Pengetua time tue panggil dia ke depan..adela interview ckit2...bagi duit seratus ringgit kalo tk silap aku...dalam interview tue paling aku tk puas hati bila pengetua tanya kat rumah selalu makan apa...boleh si zamzam nie ngan spontan tanpa rasa bersalah cakap makan sardin dan ikan kering!!!! Kah kah kah....lawak tul....so pengetua cakap..ha tengok makan sardin ngan ikan kering pun leh dapat 7A..kalau makan ayam daging sure leh score sume A..tapi aku tak tau la si noya nie hengat tak!!! Sebab keje si noya nie asyik jer berborak time perhimpunan....Si Zamzam sekarang berjawatan besar dan bekerja sebagai Pegawai Kanan di TLDM Lumut....Hebat ko bro...round the world ko ek....lain2 budak macam Irwan (6A), Nerazuan dan norfaezah (5A), anim, azrul, norhidayu, suhayani (4A)...Noya!!! yang ado time tue...

Noya ko hengat tak sukantara time tue...setiap budak2 kena masuk 3 acara; lari 100m, lompat jauh dan melontar peluru...sukantara nie macam kira bagi mata la kat rumah2 sukan...kiranya semua org kene sertai la...tapi ada gak yang malu kucing nak lari pun pegang baju, pegang tudung..kah kah...kalo aku jadi cikgu time tue memang kene tempeleng!...tapi aku paling terror acara lontar peluru la..confirmed tiap2 kali sukantara 3 mata penuh aku sumbangkan untuk rumah sukan aku...nama rumah sukan pun ambik nama burung....Kenari, Merak, Bayan (burung bayan memang top time tue), Helang..Tapi selalunya yang jadi champion ialah rumah helang or kenari...sebab nya ramai jaguh sukan ala2 kampung yang dilahirkan oleh SMBE that time...antaranya ialah pakar lompat kijang, lompat jauh dan lari 100m..sape tak kenal razali muhammad...tapi last2 tewas jugak sbb berat badan semakin bertambah...kah kah...pastue timbul pulak jaguh2 baru seperti yasser ali, mirzan sabiran dll..kalo yang pompuan seperti azizah ibrahim...norzlyana zainudin dan pakar lontar peluru dan rejam lembing..zarina hassan (ex awek aku) kah kah kah....tapi Smbe jugak de melahirkan pakar lari berganti2 4x100m..tak tau dia nie anchor man or just reserved....zaki puaat..tk sangka zaki de bakat rupanya..selain syarifudin abu bakar...kalo tak silap aku si noya nie de gak masuk acara jarak jauh..800m kot..tapi tau2 jelah no berapa dia dapat..kah kah....tapi yang pasti dalam ingatan aku..razali muhammad, yasser ali dan azizah ibrahim pernah mengondol anugerah olahragawan/olahragawati SMBE...tue semua dalam kenangan.....Sampai sekarang still lagi teringat detik2 semasa lintas hormat perbarisan rumah sukan dan unit badan beruniform..pengakap, PBSM, Pandu Puteri, Puteri Islam, Putera Islam, Kadet Bomba....time tue rasa bangga jer...

Kalau la aku ade power sehebat doraemon, cukup la sekali dlm seumur hidup putar kembali masa zaman sekolah dulu....banyak tul kenangan manis....kenangan pahit pun ada..antaranya bila kena denda dengan cikgu sebab satu kelas tak dapat jawab soalan...bayangkan kena jalan itik keliling bangunan sambil bunyi macam itik..kuek..kuek...malu giler time tue...tapi sekarang bila pkir balik rasa kelakar la...selain kena ketuk ngan buku teks sbb tk sampul buku, tue belum lagi kene piat kat telinga or cubit....sekali la gak aku kene tempeleng ngan cikgu Kholidah sayot sebab berbual dalam kelas..bila dia tanya aku tak tau jawab....hahahha...kene lempang ngan cikgu aziah sebab aku bergaduh ngan azrul...musuh ketat aku..tapi akhirnya jadi kawan baik...lama tk jumpe ko bro...kene tarik side burn dengan cikgu hasrafunnisa sebab aku rehat awal pergi minum dikantin dengan hisam parman...hahahha....noya ko kene ape...noya baik zaman SMBE...Cikgu2 yang aku sayang time tue ialah cikgu Aziah, cikgu mat zain, cikgu saharudin dan juga cikgu badrol hisyam....Ape khabar2 cikgu2 semua....dan tak lupa juga cikgu lain seperti cikgu Maat Kozin, cikgu hasrafunnisa, cikgu paijah, cikgu hamimah, cikgu ujang, cikgu mat, cikgu nazarudin, cikgu Zubaidah, ustzh zaimah, ustzh hanisah, cikgu freda francoice, mr vincent, mr kahtirvelo, cikgu puspha, cikgu aminah, cikgu kholidah, cikgu Roslina, cikgu noriah cun, cikgu noriah tua, cikgu zarina, cikgu mimi, cikgu zuraidah, cikgu khir, cikgu fazilah, cikgu fadilah, cikgu maizurah,..noya ko tambah la aku pening dh tak hengat la....kah kah kah...belum terlambat aku nak mengucapkan selamat hari guru...jasamu dikenang....Dan kalo nak bercerita cikgu2 yang popular time tue dan selalu menang cikgu paling popular SMBE ialah cikgu noriah cun dan cikgu sape tah yg pompuan main softball tue..cikgu lelaki cikgu ujang la....Sebelum aku menoktahkan coretan ini ada beberapa perkara ingin aku luahkan..1) Kenapa dulu2 bila buat jamuan kelas..Kitorang yang keluarkan duit perbelanjaan...Sepatutnya cikgu2 la yang bagi duit sebeb cikgu time dah kerja dan ada banyak duit..kih kih...pastue cikgu2 datang masuk kelas tanpa ada jemputan...hahahha..2) Kenapa dulu2 berebut ambik kapur papan hitam...pastu kena sekat lagi setiap kelas hanya leh ambik 3-4 batang kapur jer...kan senang bagi sekotak kaput terus...bukan kitorng nak makan kapur pun..Cuma main baling2 jer dalam kelas...tue pun sebagai hiburan...3) Kenapa dulu2 cikgu suka kitorang salin nota kat papan hitam...Sebab dulu aku malas nak salin nota terutama sejarah..panjang berjela2...kan senang bagi buku..lantak la sape nak baca ker tak...

7 ulasan:

airikamalek berkata...

woit...ni karangan sekolah ke luahan tak puas ati...

HAMIZAH RAMLI berkata...

salam...apa khabar?saya hamizah ramli.dulu kat kelas 1 jasa.boleh saya tahu siapa gerangan penulis blog ni?

Unknown berkata...

yelah sape ek empunya blogs hebat nih...aku pun tercari2 milik siapa ini...

Unknown berkata...

aku rohaizah... woi miswadi ko katmana ha skg??lama betul tak dgr citer??aku pun teringin nak tau saper la gak nyer yang bt blog nih...

Unknown berkata...

lor rohaizah alwi ka..member lame...aku de kt serdang..men ko p ha...ntah aku pun tk tau sape empunya blogs...jom kita sama cr...

Miswadi berkata...

Hahahahha....

anim 🌻 berkata...

Assalam...
Sy anim...terima kasih sbb nama sy pun ada ditulis 2x kat atas tu...tp sy dpt 5A dlm pmr tu...bukannya 4A seperti yg ditulis...

Bila baca ada juga humor nya dlm cerita kat atas tu...terutama kat bhgn masa budak perempuan berlari sambil pegang tudung tu...