Rabu, September 17, 2008

kengkawan dan kenangan

memang seronok kalau dapat berjumpa dan berborak dengan kengkawan..bagi aku kengkawan dan sahabat takde beza apa pun..sama ajer..yang penting kena ikhlas dalam berkawan..kalau tak ikhlas sapa pun tak nak berkawan dengan kita. tapi iyalah, dalam berkawan ni kita akan jumpa dengan jenis manusia yang pelbagai ragam dan budaya..ada yang okay dan ada yang tak okay juga...tahun ni genap tiga belas tahun aku meninggalkan sekolah menengah bandar easter, kota tinggi johor tu...tapi aku cuma ada sorang jer kawan yang masih berhubung sehingga ke hari ini iaitu si miss. yang lain-lain tak tahu apa khabar beritanya. walaupun miss kat nigeria laa ni, tapi kami still chat hari-hari. agaknya dia sunyi first time pi oversea. kat benua afrika plak tu...dan tahun ini genaplah juga sepuluh tahun aku meninggalkan maktab adabi maharani muar, johor. walaupun sekolah tu tak dikelolakan oleh kumpulan maktab adabi, tapi masih lagi mengekalkan namanya sebagai 'jenama' yang pernah memulihkan pelajar-pelajar yang 'terencat' dalam SPM atau pra universiti agar menjadi 'manusia' semula.
minggu lepas aku berbual dengan bob. lama betul aku tak berbual dengannya hampir dua tahun. itu pun nasib baik dia menghubungi aku semula melalui fotopages. kiranya tak sia-sia laa aku mengupload gambar-gambar kat dalam fotopages tu. laa ni bob dah jadik designer kat ramunia - antara syarikat yang tersenarai dalam papan utama BSKL. tahniah bob. aku tumpang bangga. selain itu, tahun ini genap sembilan tahun aku menjadi sebahagian dari Malaya campus. walaupun erwanita tak bertugas lagi kat Malaya tapi aku tetap menghubunginya dari masa ke semasa. itulah yang dinamakan tanda ingatan - ewahhh. keh keh keh...begitu juga dengan budak farid yang dah keje kat rawang laa ni..buat kotak rokok ke? hebat...(meminjam kata-kata lazim erwanita). sudah lama aku tak menghubungi tok met teman sebilik aku dan juga erwanita. apa khabar laa agaknya mamat tu sekarang? sejak menjadi bapa mithali ni terus enyap jer. busy sangat kot.
cuti musim panas ini aku sekali lagi akan pulang ke Kota Tinggi tanpa lupa menjengah ke kampus Malaya. ada satu kenangan besar di kampus walaupun pada akhirnya aku akan terus berkhidmat di sana - itu pun kalau ada rezeki. antara yang paling tak dapat dilupakan apabila berebut-rebut setengah mati untuk mendaftar kursus. ada yang sanggup beratur panjang sejak pukul 10 malam dan berkelah di padang varsiti hanya semata-mata untuk daftar satu kursus. walaupun menyakitkan tapi ia meninggalkan kenangan yang cukup lawak. rasanya budak-budak freshies yang baru ni tak merasa kenangan seperti ini. dan paling melawakkan ialah perkenalan rapat dengan erwanita ketika sama-sama mengambil kursus sejarah sosial india moden. walaupun aku tidak kenal rapat si erwanita ni - tapi aku selalu laa nampak dia dan kengkawannya ke sana ke mari setiap kali melalui jabatan asia tenggara - masa tu dia berambut kuning dan still kurus lagi - artis laa katakan - kah kah kah (jangan marah aaaa) - tapi kursus sejarah sosial india moden tu laa yang merapatkan kami. ingat lagi first tutorial - prof rajentharan marah kat budak-budak ni sebab tak ready bila dalam kelas - pemalas laa tu tak nak baca buku, nasib baik aku tak kena marah sbb aku jawab soalan dengan betul dan tepat - keh keh keh (riak laa pulak)
bila sampai kuliah penghujung prof rajentharan siap sebut lagi nama aku, erwanita dan a few fellas yang dia ingat. sehinggakan loh chun chuan member baik aku tu jelous dan asyik kutuk aku sbb namaku ini sentiasa glamour tahap diva.. (lagi riak laa pulak) tapi satu benda yang paling aku takkan lupa ialah apa yang disebutkan oleh prof rajentharan tentang keseronokan berada di alam kampus - 'inilah satu-satunya pengalaman yang sangat menyeronokkan, malah lebih seronok dari zaman sekolah, dan percayalah kamu semua tidak akan lupa zaman keemasan ini sampai bila-bila.' memang betul apa yang dikatakan oleh prof rajentharan tu. sampai sekarang ni aku masih lagi terkenangkan zaman jadik budak undergrade. banyak betul benda yang kami terokai bersama-sama. kepada yang diluar sana - terutamanya yang berada di alam kampus, hargailah apa yang kamu ada, terutamanya ilmu yang sedang dipelajari dan juga kengkawan yang sebenarnya menghiburkan - kalau pun ada yang terkecil hati. bak kata tok pah - 'berlalu kisah di taman, bak mimpi diganggu siang...disebut diingat jangan, tak guna dikenang-kenang...' keh keh keh..jiwang laa pulak, to erwanita sorry aaa....jangan marah, nanti jadik wanita...anyway enjoy lagu ni...

2 ulasan:

NoorGie berkata...

shays...
senyum akak baca tang berkhemah kat padang varsiti semata2 nak daftar kursus....berebut-rebut lah berasak2...kelakar kalau diingat2kan...ye la UM tu kan Universiti premier..tapi masih ngan cara lama....betul kata awak....walaupun menyakitkan tapi ia meninggalkan kenangan yang cukup lawak kan..yang pailing x boleh lupa masa tahun akhir la bila kak G tersepit antara 2 big indian guy..dengan bau badan yabg sangat2 harum, sebab nak daftar 1 je lg kursus luar fakulti...hmmmmmmm

Sohaib Zikri berkata...

kota tinggi kat bahagian mane?