Sabtu, September 27, 2008

TeRkEnAnG KiSaH DuLu DuLu...AkU DaN NoYa (Part 1)

ini adalah edited version...yang original ada tapi tak boleh masuk semua...apa laa miss kutuk aku gila-gila..walhal dia yang buat..macam hampeh jer...
Pejam tak pejam, celik pun tak...tinggal seminggu jer nak raye dah....aku pun dah lame tak updated catatan ttg mmber yg mcm lakhanat nie....Walaupun dalam bulan ramadhan yang mulia lagi berkat, tapi aku still tetap nak brceloteh jugak la...kira celoteh2 manja la...kurang sikit dapat dosa...ahakss! pada part kali nie aku nak continue balik ape yg dah aku story tentang Azalan last 2 months aku rasa laa. Azalan atau nickname manja di kalangan member2 as angah, alan, ilan, shah, azz, kosyok....NOYA...tapi aku sorang jer yg panggil dia dengan name tu..pada mulanye aku malas gak nak bukak pekung member sendiri tp aku terpaksa demi menegakkan keadilan....REFORMASI! nama pun manusia, kadang-kadang kawan leh jadik lawan begitu gak laa sebaliknya...macam ahli politik laa.... Bertemankan lagu raya nyanyian Rafeah Buang...Salam Adilfitri....betul-betul rasa raya dekat di hati....Ceritanya start begini ~ pada zaman dahulu di sebuah tanah rancangan felda terletak laa sebuah penempatan penduduk yg aman damai, Felda Simpang Waha...terletak kira2 35 km dari bandar Kota Tinggi (hai selalu banjir pun panggil kota tinggi jugak ker....bodoh!), didiami lebih kurang 15,000 orang penduduk yg kebanyakkan terdiri daripada peneroka, penerokawati, minah-minah kilang, mat-mat motor, mat-mat gian, mat-mat patah tulang, minah senget dand sebagainya termasuklah doktor suntik! disini hidupnya habitat yg bernafas dan bwrnyawa...Noya...berdarah panas atau lebih dikenali sebagai mamalia....certain2 day boleh change jadik amfibia! Noya nie mrupakan anak kedua kpd pasangan Uncle Syed ngan Auntie Pidah...abang dia yg sulung pernah baling biji kelapa sawit kat kepala aku, sampai sekarang aku tetap ingat peristiwa tu walaupun berlaku kira-kira 26 tahun yang lalu....tapi tak sangka pulak adik dia jadik member aku rupenye....Penempatan peneroka felda mula didiami oleh penduduk yang kebanyakannya berdarah melayu celup, jawa, banjar, bugis, org asli dll...kira si Noya nie aku tk tau la asal dari mane...beliau mempunyai best frendz sejak dari sekolah rendah lagi tapi malu nak mengaku kawan seperti zaki, rizal, sudin, harmizam, zairi, arni. izat, lina, lah, suhayani dan lain-lain...yang bersama-sama main congkak, getah (zero point), belon acah (galah panjang), baling selipar, baling tin (tin susu mak dia tak bukak lagi pun dia rembat buat main) dan batu seremban serta ceper (penutup botol mnuman). Tapi yang pelik dan betul-betul terkilan tahap cipan, nape asyik nama aku ajer yang dia mention! Propaganda aku sebagai PEMBULI melalui catatan beliau dlm blogs kepunyaannye...aku suka membuli dia!!!....itu adalah satu fitnah semata-mata...sebenarnya dia rasa happy bila ada orang BULI dia....sebab dia ni anak manja, kene cubit sikit dah ngadu kat mak dia...hahaha.....tu adalah fakta yg tak boleh diubah...kira macam sejarah malaysia lah...kalau Noya ni TENSION kene buli oleh aku...KENAPA? sampai sekarang kami still jadi kawan baik! Cuba renungkan dan fikirkan.......

Sebab dah lame berkawan dari sekolah tadika lagi, so banyak benda yang kita orang share dan minat antaranya main badminton, tennis, baca majalah bujal, bambino, lima sekawan dan juga kisah-kisah politik dan hiburan...kalau cakap tentang hiburan tak lepas dari story minat dia yang mendalam tentang penyanyi seperti datuk sharifah aini, sheila majid dan ning baizura...tak lupa juga penyanyi lama seperti arwah rosiah chik yang popular dengan lagu melirik...memang dia minat gila!...kita orang minat jugak dalam politik..tapi disebabkan terlalu banyak politician dalam belia felda, menyebabkan minat kita orang terbantut..mane taknya semua jawatan belia dah ditentukan oleh mereka-mereka yang ada kepentingan...hahahaha...tu cerita yang berlaku 10 tahun yang lalu...kesudahnnya itu la pertama kali dan terakhir aku join meeting persatuan belia...noya ni jugak addict atau minat giler kat pasangan adik beradik william, venus dan serena! jugak roger federer! Dulu-dulu mana ada court tennis kat tempat tinggal kita orang! Sekarang dah tua-tua ni nak main tak larat oii...patah pulak tulang belakng! Selalu la gak kita orang komentar time online...tapi aku lebih minat maria sharapova dengan rafael nadal! Selalu gak kita orang bertekak coz support pemain kesayangan masing-masing! Huhuhu...uwekks! selain tu lepas exam SPM, banyak masa kita orang dihabiskan di court badminton menjalani latihan...yelah ingat nak masuk sukan olimpik atlanta 1996..tapi harapan tu berkecai bila noya memutuskan untuk sambung study. 2 tahun kemudian mengumumkan persaraannya dari arena badminton selepas patah tangan disebabkan accident...dengan serta merta team badminton felda simpang waha yang terdiri daripada zaki, aku, noya (single) asrif, sudin, adik noli, rizal (double) dibubarkan secara rasmi penghujung 1998. Masing2 membawa haluan sendiri...Tapi aku yg cuba bangkit semula tahun lepas hanya mampu berlatih untuk 3 jam sahaja coz mengalami kecederaan lutut yg menyebabkan aku menderita selama 3 bulan sampai la nie tak ok lagi lutut aku...Waaaa!


Dulu-dulu masa kita orang study kat Sekolah kebangsaan Bandar Easter (1985-1990), setiap orang kena masuk rumah sukan...ada laa rumah sukan masing-masing mengikut nama tokoh-tokoh penentang penjajah inggeris...Dol Said, Dato Bahaman, Mat Kilau dan Tok Janggut...tapi cita-cita noya nak tubuhkan rumah sukan Rentap pahlawan sarawak ditentang habis-habisan oleh cikgu-cikgu yang berasal dari sarawak! Dulu-dulu semangat patriotik tinggi tak macam sekarang! Hampeh...time tu, bila sampai jer sekolah kena pegi area rumah sukan masing-masing...nak tau buat apa?? kena kutip sampah...macam takde keja lain pulak time tu, datang sekolah nak belajar tapi kena pulak kutip sampah!....kat rumah sendiri bila suruh cuci pinggan sebijik, muka tarik seribu, mulut dah macam muncung tapir...aku tertanta-tanya sampai sekarang mana ek pegi tukang kebun time tu???...tak pasal-pasal kita orang yang kena kutip sampah.....tapi si Noya ni bijak tipu helah, selalu datang lambat ke sekolah..so bila lambat tak payah laa pegi kutip sampah....so malang laa rumah Dol Said ni dapat dia..PEMALAS..secara kebetulan pulak nama seakan-akan nama bapak dia...uncle syed...Semekum uncle, lame tak naik teksi uncle..yelah malu gak coz asyik dapat naik free jer..tu yang aku selalu bile balik kota terpaksa sembunyi muka takut nampak bapak si Noya nie..MALU beb! Lagi satu si noya nie dulu-dulu bila menulis kat buku, suka tulis tekan kuat-kuat..sampai 30 helai pages pun masih ada bekas lagi...tulisan pun takdelah cantik mane sampai la sekarang..ala-ala doctor RUSHDI (dlm filem ibu mertuaku)...huhuhuhu.....Kat sekolah dulu si Noya ni selalu bertekak dengan Elly anak wak rahman...ala satu blok pun nak gaduh-gaduh..


Masa darjah lima, kita orang ada join pergi Perkhemahan Tahunan PBSM peringkat Kota Tinggi kat Jason Bay....fuyoo nama hebat..TAPI nama kampungnya dipanggil Tanjung Lembu...kenapa?? sebab dulu-dulu banyak lembu duk berkeliaran…berak bersepah-sepah takde adab sebagai binatang! Dulu-dulu macam BONGOK! bila ada perkhemahan jer mesti kena bawak barang untuk memasak dari rumah macam beras, bawang, maggi, gula dll…lepas tu kita orang kumpulkan laa barang-barang....mak aku selalu jugak complain...aiks, cikgu ko tak boleh beli ker??...entahla maybe gaji cikgu dulu-dulu sikit kot...Almost 5 hari kita orang pergi, adalah dalam 30 orang...naik van plak tu..sekali masuk adalah dekat 15 orang..dapat tak bayangkan time tu macam sardin dalam van 2, berhimpit-himpit dan bersesak-sesak..dah laa jauh dekat sejam perjalanan...bila ajer sampai, kita orang pun berebut-rebut laa pilih khemah...mana tak nye khemah dulu-dulu mana ada zip tepi, jenis open air...tgh dok sibuk-sibuk pasang khemah...tiba-tiba ada orang meraung kesakitan..ingatkan apa yang berlaku...rupa-rupanya si Noya ni dah ketuk kepala member dengan HAMMER...kira nak buat macam aksi WWF wrestling laa kat TV....Latip!..kesian dia, sampai lekuk kepala si latip dikerjakan..tapi secara tak sengaja laa...merah padam muka takut kena marah dengan cikgu time tu.., dia beruntung ada member yang bagi support time tu..aku ler! ala latip, anak cik biah blok 8....pereka baju melayu aku time raye....dah kawin latip sekarang, anak pun dh dua yg aku tau dengor dari cerita mak aku la...


sepanjang prkhemahan tu macam-macam aktivit yang kita orang buat macam melukis pemandangan pantai..aku nie memang tangan pengkor tak reti melukis..mewarna aku reti la..sama jugak la dengan si Noya nie...langsung kita orang tak mandi pun selama 5 hari...just tukar seluar baju jer..macam mana nak mandi, toilet pun takde...nak mandi kat laut.. air masin! Hahaha tak kuasa aku! Malam terakhir kat situ ada buat pertandingan malam kebudayaan laa…sekolah kita orang buat persembahan nyanyian...nyanyi lagu rock tapi gaya macam kumpulan nasyid...ala gerak-gerak malu..tapi kita orang tak laa masuk dalam pertandingan tu, jadi penonton jer, bagi support laa kat mmber-meber..yang aku ingat lagu yang budak-budak ni nyanyi lagu kump may ~ kau umpama bunga yang mekar dihatiku..dan lagu..POM-POM...pom pom pom pom dua-dua....macam taik pun ada masa tu...TAPI yang pasti sekolah kita orang jadi johan persembahn terbaik! Mana menghilangnya member-member time tu ~ irwan, nasrul hisham, asmanita, jasopha, nazarudin noh, nazri noh, siti atan, razilah, latip, tajul dan tak lupa kat sorang budak ni aku lupe name dia tapi kita orang panggil MR. OS...hahaha...Noya pergi sakat budak tu sampai menangis terlolong-lolong...kesian dia..tu la perangai noya kalo nak tau...suka menyakat! ada satu hari tu kita orang ramai-ramai kena ketuk ketampi aku rasa dekat 2-3 ratus gak arr...cikgu yaasin tak puas hati kat kita orang kenapa tak pasang tali, buat ampaian kat khemah...naik bergetar lutut aku time tu...sengal giler...nasib baik laa budak-budak time tu...kalo tak!!!

Selain tu masa kita orang darjah 6, pergi lagi join Perkhemahan PBSM di SMBE...kira dulu muka kita orang ajelah yang suka pergi benda-benda macam ni..bukan apa best dapat jalan-jalan...jumpa member baru...walaupun budak-budak lain sibuk dok study coz UPSR dah nak dekat tapi kita orang still enjoy...yang paling penting dapat sijil...yelah nak penuhkan satu file folder bukan senang-senang...tapi kadang-kadang sijil-sijil yang kita orang dapat tu buat ala kadar jer...pakai kertas manila..lepas tu digelek dengan mesin penggelek! Dulu mane ada mesin fotostat...kene la menggelek sampai hitam baju aku dulu kena carbon mesin penggelek tu...dulu-dulu manila kad terkenal seantero kota tinggi..ada macam-macam warna laa sampai cikgu pun guna kertas tu untuk sesi pengajaran...tampal kat papan hitam lepas tu lekatkan dengan tanah liat...tapi orang sekarang tak panggil tanah liat panggil plastisin laa.....time tu macam-macam laa aktiviti kita orang terlibat..ala biasa ler bila dah pergi program-program macam tu tak dapat lari dari kawad kaki, nyanyi, merentas desa, pertolongan cemas dan lain-lain...antara perkara yang aku ingat time tu, ade sorang cikgu dari sekolah menengah arab kota tinggi...baik giler dengan group kita orang..cikgu soleha! Dia gak yang suruh kita orang berlakon sketsa pertolongan cemas...kene pisau la, accident la, patah kaki la, patah tangan la..dalam banyak-banyak watak tu aku kene angkat! Tau laa macam mana, aku dulu gemuk macam giant (Doraemon), sampai 6 org angkat dari stage turun bawah..sampai bawah dicampaknya aku kat tepi pokok...gedebuk! kalau ingat time tu bodoh laa! lepas tu makan rambutan masam...hahaha...TAPI paling aku tak boleh lupa laa satu insiden! Time tu pukul dua pagi loceng bunyi..perhimpunan kawad!

Kita orang lambat turun, so aku, noya dengan zairi pergi sembunyi bawah meja kerana takut! Peraturan time tu, siapa turun lambat kena buat kawad kaki la..kira kene mengadap komandan...kena kawad, tabik dan lain-lain..kita orang tak tau macam mana nak buat! Nanti kena denda laa pulak! So kita orang decided terus sembunyi bawah meja! Lama jugak sampai semua orang cari coz 3 org hilang time tu...tapi bila dah lama sangat member-member lain tak naik bilik, kita orang pun turun tunjuk muka..aku tak ingat laa apa alasan aku...ko bagi alasan apa noya! tapi member aku si zairi ni tipu cakap sakit perut! Siap buat muka sakit tu...taik la kau bro! Pandai betul berlakon...dia sesuai pegang watak toyol jer....Tak pasal-pasal dia kena baring kat kantin, sapu minyak angin..padahal tak kena apa-apa tindakan pun dan terus balik bilik! Haha padan muka kau zairi..tu la nak tipu sangat...kuang kuang! ada sorang kakak tu (kakak haslilin), suke sangat nyanyi lagu rohana jalil..woit..time tu rohana jalil tengah top setaraf dengan ramlah ram, zaiton sameon dan norsheila amin! Balik-balik nyanyi lagu~ rayuanku, resahku..tapi yang syoknya suara dia memang best...Kalo masuk AIM gerenti dapat artis baru terbaik! Hahaha...

Kursus Nadwah...ala kursus time nak dekat periksa upsr...wajib time tu kena join....kira kena buat amal ibadah la...solat hajat, taubat, tahjud, duha dll..so ada satu malam tu tengah syok-syok tido, tiba-tiba kena kejut dengan cikgu aminudin! Aku kene bantai coz buat bising..padahal aku tido dah...kita orang kena baca Yassin sampai pagi sebagai denda! Last-last tinggal aku dengan noya jer yang baca Yassin tu.. orang lain semua dah tido..BENGANG GILER!...time makan guna dulang...sayur lemak nangka, sambal tumis ikan bilis dan ikan kering.....satu dulang share 4 orang...ko ingat lagi x sape jadik pelajar terbaik kursus...sape lagi orang blok ko la...idris anak wak berahim dengan asrif (member baik noya)..mane laa dia sekarang..tapi aku rasa time tu memang noya ni ade hati nak dapat pelajar terbaik!..kira over confident laa cume tak ada rezeki jer....yelah coz kita orang tak pakai serban macam idris dengan asrif 2...hehehe....kalo tau mesti dah pakai PURDAH!...isam anak wak parman pun dah kawin...elly anak wak rahman pun dah kawin...tinggal anak pak syed jer tak kawin-kawin lagi...budak pompuan yang dapat pelajar terbaik ialah roslizawati (noya pnggil dia mak mok) dan normala mulut bebek (mulut macam itik, cakap melewe)...TAPI ada benda yang aku tak boleh lupe sampai sekarang...time idris jadi imam solat subuh...tengah khusyuk dok solat tiba-tiba dia berhenti...boleh plak cakap “aku lupe la nak baca doa qunut” tak ke haru time tu..sudahnye semua orang gelakkan dia...lawak-lawak..better ko jadi imam dulu la noya! Ko baca pun best maklumlah pernah masuk pertandingan musabaqah baca Al-Quran wakil blok 9. Walaupun dapat saguhati jer orait ape bro! Salute la...Ko ingat tak lagu favourite time kursus tu...DI PONDOK KECIL...di pondok kecil, dipantai ombak, berbuih putih, beralun-alun..di suatu hari ayah berkata, jaga adikmu ayahkan pergi jauh..duhai anakku sayang jangan menangis...ayahkan tetap pulang…dipangkuan mu sayang...duhai ayahku sayang....sedih laa...time tu noya nyanyi siap ajuk lagi buat macam menangis! Yang pasti si noya la yang lebih-lebih...TAPI lagu tu memang sedih even sekarangkan..ko dengan aku duduk jauh!

Last sekali aktiviti terakhir yg kita orang join sebelum tamat darjah enam, Perkhemahan tahunan unit uniform SKBE.....PBSM, pengakap, pengakap muda, tunas puteri dan puteri islam....time ni pun dapat sijil guna kertas manila....sedih-sedih malang sungguh.....bak kata noya “miskin betul takde budget”...tak sayang mulut ko ek! Perkhemahan ni kalo tak silap aku 3 hari...sebelum tu kita orang dah pergi cari buluh untuk buat tiang khemah, buatt gajet ( letak pinggan mangkuk), belajar simpul ikatan tali dll....cari kayu api, angkut air dan macam-macam lagi laa yang kita orang buat time tu....macam-macam aktiviti dan pertandingan yang kita orang sertai...yang pasti aku dengan noya terlibat aktiviti dan pertandingan yang berbeza...macam noya (malam kebudayaan, kawad kaki, mrentas halangan) aku pulak (masak cara hutan, akuarium hidup).....tapi nasib aku malang coz semua acara yang aku terlibat semua tak menang walaupun no 3, terutama yang paling memalukan pertandingan akuarium hidup...group lain punya laa cantik buat macam objek khemah dan suasana tapak prkhemahan...hehehe...group aku yang terdiri daripada zaki, nurazuan, norwati (awek noya dulu-dulu) dan arbaah bawak apa nak masuk pertandingan tu...bawak bekas akuarium, batu-batu, rumput dengan ikan dibuat dari kertas!! Hahahaha...memalukan sungguh! Silap strategi laa...cikgu rukimin laa yang jadik advisor! Terus kita orang decide tarik diri selepas digelak kaw-kaw secara besar-besaran dan terancang oleh cikgu qayyum (pengakap) dan cikgu noraini karim and khairunnisa - mata jengkol (tunas puteri) dan lain-lain member..antara yang aku ingat dan perasan ialah amran muharam, nazir mohajir, khir ramli (musuh kita orang tapi member baik zairi) tapi bini dia, noraidah samsuri (musuh noya) dan suhayani rugani...

woit ko ni berapa ramai musuh daa!...sejak hari tu memang aku benggang dan rasa meluat giler dengan cikgu qayyum lebih-lebih lagi bila dia masuk kelas kita orang 6 cempaka dan sound direct ~ kalau kamu ni pandai macam suzana dan rinda tak apa tak payah belajar saya tak marah!....siapa tak benggang...TAPI malam kebudayaan la yg paling havoc dalam banyak-banyak pertandingan...aku rasa sampai laa ni noya tak kan lupa peristiwa tu sampai bila-bila...yelah dah joget macam tak hengat dunia...dia ni dulu kalau bab-bab hiburan macam nyanyian, tarian dan joget memang serahkan kat dia..siapa-siapa pun tak dapat celen! Berjoget, tergedik-gedik..pulak tu dengan pompuan lagi tu...yang aku ingat time tu yang jantan-jantan patah tulang seperti noya, zaki, rizal dengan yunos...yang pompuan suhaila bunawan, norwati, zetty asmara...lagi sorang aku tak ingat la...nyanyi lagu..DARAH MUDA...top dulu lagu tu..penyanyi WANN kot...dibimbing oleh cikgu amil dan cikgu amir! Menggelarkan group diorang sebagai KEKWAT PETET....dan akhirnya jadi juara pada malam tu....HEBAT....HEBAT...noya, aku bangun ni bagi standing ovation kat ko....hehehehe....tapi masa ko tergedik-gedik joget...aku, nurazuan dengan arwah cikgu syed dok makan ikan pari bakar kat tepi longkang...best! ala longkang tempat kita selalu lepak laa time rehat...ko kan suka makan nasik lemak mak jah kerepot yang kini menjadi musuh nombor satu aku...hahaha....sebelum tamat esoknya pihak sekolah belanja semua budak-budak makan sup ayam dengan roti perancis! Roti favourite aku sampai laa skrg! Cicah kopi o panas terangkat beb...

itu laa cerita-cerita lama yang masih segar dalam ingatan aku hingga ke hari ini...aku catit segala peristiwa lampau yang berlaku sebagai satu kenangan manis dan takkan mungkin dapat diulang kembali suasana ceria time tu.....aku, noya dan kenangan! Wassalam!

Berkhidmat Untuk Negara,
Sahabatmu yg setia,

Addy Putra,
KanoState,
Nigeria....

Tiada ulasan: