Sabtu, September 20, 2008

kisah burung pungguk

waktu kecik-kecik dulu, mak aku selalu cerita pasal burung hantu. kalau kat felda simpang waha tu, bila lepas jer pukul sepuluh malam akan berbunyik laa burung hantu ukkkk...ukkk..(kalau nak tahu bunyik yang lebih original boleh tanya erwanita - hehe) terus jer mak aku masuk tidur awal sebab takut yang amat. aku pun kadang-kadang tu ada laa jugak dengar sesekali...kalau bunyi burung hantu yang normal tu kira takde laa takut sangat. tapi bila bunyi yang tak normal dan seakan-akan bunyi orang tua batuk-batuk yang memerlukan ubat batuk cap ibu dan anak tu, terus jer aku tarik selimut sampai ke muka. nak pergi buang air kecik pun aku takut. kata orang tua-tua, bila burung hantu berbunyi tu tanda perkara buruk seperti kematian, atau pun gangguan hantu puaka yang sedang berkeliaran. isk...meremang pulak bulu tengkuk aku..apa laa..aku yang tulis aku sendiri yang takut. keh keh keh..burung hantu ni terdapat dalam pelbagai spesies dan nama gelaran..ada yang panggil burung hantu, burung pungguk atau burung jampuk. tapi aku lebih biasa panggil burung hantu...yer la akan kesian burung ni bila nama dah dikaitkan dengan hantu, maka ia akan dikonotasi dengan perkara-perkara yang tak best..walhal, waktu belajar alam dan manusia dan sains paduan waktu kat sekolah rendah dan menengah, burung hantu ni laa yang tolong peneroka tangkap tikus dan perosak pokok kelapa sawit. kaedah biologi..yeap..aku ingat lagi..kat dalam ladang kelapa sawit bapak aku tu, adalah satu sarang burung hantu yang dibina khas oleh felda untuk pembiakan spesies ni. ada laa sekali tu aku datang laa dekat nak tengok macam mana bentuk burung hantu ni..sekali jer berebut burung hantu tu keluar sebab mesti dia ingat aku nak takutkan dia..keh keh keh...punya laa besar burung hantu tu...dengan muka yang putih kalah erwanita yang suka pakai mask waktu malam-malam buta kat vista angkasa dulu...keh keh keh...(sorry aaaaa)
tapi bila dah sekolah tinggi siket, baru aku tahu tentang 'jenama' lain burung hantu ni iaitu burung pungguk...kira sedaplah siket berbanding nama burung hantu tu kan. bila bercakap pasal burung pungguk ni aku teringat pulak dengan lagu tok pah tajuknya burung pungguk. dalam bait-bait lirik tu tok pah adalah sebut 'oh burung pungguk, malang nasibmu....rupamu buruk, tak siapa yang mahu...' lirik ni memang membawa makna yang mendalam. mak dan abah aku selalu beritahu waktu aku kecik-kecik dulu...dalam hidup manusia akan menilai dari segi rupa sahaja tapi bukan dari segi hati dan budi..kalau kita ni takde rupa dan harta maka takde orang nak pandang...dan tak siapa yang mahu (jangan pulak ada yang terasa kat luar tu ya?) ini realiti kehidupan. jadi mak dan abah aku nasihatkan hanya satu jer yang boleh menjadi benteng kekuatan kita iaitu ilmu. tak berharta atau tak berupa tak apalah, yang penting ilmu mesti ada di dada. apa guna berwajah rupa dan berharta tetapi ilmu di dada tiada? ewahhh....cak pong! cak pong! apa kata kita menghayati lagu dan lirik burung pungguk oleh tok pah? aku dah paste kat bawah ni..enjoy!!



Oh burung pungguk, malang nasibmu,
rupamu buruk tak siapa yang mahu
,
bila malam telah tiba, di langit bulan bercahaya,
kau berbunyi berhiba-hiba, merindukan bulan purnama
sungguh suaramu, menawan hati
kedengaran di pohon kayu, bagaikan bintang dikasihi

tetapi wahai pungguk
kau tak diacuhkan walaupun kau merajuk menatapi diri,
bulan hanya bagai mengatakan kau, oh kasihan
malangnya nasib mu wahai burung pungguk
tidak seperti burung nuri di dalam sangkar
dikasihi lelaki dan perempuan untuk menghibur hati yang rawan

video

Tiada ulasan: