Selasa, September 30, 2008

Sekolah Kebangsaan Bandar Easter: KiSaH BuDaK BuDak ZaMaN DuLu

Zaman budak2 memang syok...tau nak main jer..bukan ada nak pikir benda lain..dan yang paling BEST masa belajar disekolah rendah..walaupun dulu hidup tak semewah mana, tapi time 2 happy jer...pergi sekolah paling banyak bawak duit pun dalam 30 sen jer...tapi duit 30 sen boleh beli nasi lemak yang menjadi favourite noya!..NASI LEMAK MAK JAH...tak pun keropok basah...tapi sekarang panggil keropok lekor..dulu2 jajan makanan favourite ktorang mcm bon bon, chickedish, gula2 getah@chewing gam (dlm satu plastik ada 3 biji), tikam2 dll...aku rasa dah PUPUS semua 2...lagu dan irama tak dapat dipisahkan...macam 2 la jugak aku bila teringat kumpulan rock kapak dengan lagu yang jiwang...bestkan dulu noya, macam kumpulan ekamatra, bumi putra rockers, massa, gersang, olan dll...walaupun noya lebih mengemari penyanyi2 wanita seperti kak melah, kak ana jalil, kak sheila amin dan jgk kak eton (sblm dia accident)...dalam banyak2 lagu time 2 ntah kenapa la si noya nie minat sangat dengan sebuah lagu judulnya ~ TiDaK KuHaRaPkAn, nyanyian oleh penyanyi top akhir 90an, WANN (penyanyi suara meneran macam nak berak)....


Tidak kuharapkan rencana darimu...kalau kau beri, cinta sementara...bimbang diri jadinya...bagai sampah terbuang....manismu dibibir saja..dihati lain bicara...hidup yang sederhana...bebas dari sengketa bersama suka dan duka...tinggi gunung sama didaki...lembah duri kita lewati..pegang tanganku, bimbingilah daku..ke taman hatimu menjadi pujaanku...itu pilihanku, bukan sementara..cinta sementara!

Amacam hengat lagi ker kisah2 lama yang menyayat hati 2...kih kih...Alkisahnya, masa ktrng start masuk sekolah rendah, noya, aku dan zaki duk dalam kelas yang sama dan menyambung persahabatan kami yang terjalin sejak dari sekolah tadika lagi, kelas kitorang 1 Amanah....guru kelas cikgu suhaimi....kira noya nie dulu2 gaya ala budak kampung sejati la, dari segi dressing, beg sekolah sandang kt belakang, bwk bekal air ke sekolah....memang dah jodoh ktorng bertiga sentiasa bersama kecuali kalo gi toilet la gi sendiri2...ahakks! dulu2, time bodoh2 alang, ktorng amat takut ngan si nizam@beg busuk...sebab dia anak pegawai felda, time 2 pulak dia jadi ketua kelas...dulu2 dia memang eksyen gler2, kawan pun ngan sesama anak pegawai felda yang lain ngan member baik dia si norizad din (giant dalam kartun doraemon), muka sebijik giant...so si MANGKUK HAYUN 2 pun ambik la kesempatan kat ktorang TAPI tak la sampai mencabul kehormatan...so ktorng kena ikut la apa yang cakap...macam pepatah melayu~bagai kerbau tercucuk hidung....suh makan taik ker, suh ketok ketampi atau enjut pun ktorng akan wat gak...kih..kih...bodoh jer dulu kena buli ngan si nizam! Ada satu perkara yang sampai la sekarang maybe noya, aku, zaki dan elly tak leh lupa sampai ke akhir hayat, dimana si nizam nie, mentang2 la dia ketua kelas, so dia pikir leh wat sesuka hati mak bapak dia la..CILAKAK LU...

mana taknye, bila cikgu bagi kertas wat latihan mesti ade gambar yang perlu ktorang kene colour...seperti kata noya asyik sibuk colour jer sampai cikgu kalsom cubit dia..haha padan ngan muka ko...FOBIA terus! si nizam nie, bila time colour mesti dia akan tentukan dulu colour apa yang dia nak gunakan contohnya macam rambut colour hitam, baju colour merah, pokok colour hijau dll. So ktorng terpaksa la guna colour lain...dengan tahap kebodohan tahap cipan time 2, rmbut colour merah, muka colour hijau, pokok colour hitam dll..smpi la ktorng kena marah ngan cikgu kelas time 2, cikgu suhaimi..baik jer orangnya...kenapa colour pelik2...so ktorng yang sememangnya BODOH nak MAMPOS time 2 diam jelah...sebab si nizam nie dah ugut ktorng....akan bagitau cikgu, ktorng suka wat bising dalam kelas...tau la zaman dulu pembaris panjang warna kuning (panjang dalam 2m) menjadi satu fenomena atau ketakutan pada budak2 zaman dulu..tahun 80an...2 la alat yang biasa digunakan oleh cikgu2 untuk melibas bontot budak2...paling tak pun tapak tangan la jadi mangsa...tapi ktorng panggil ROTI PANJANG...hahahaha....aku still hengat lagi kata2 mutiara cikgu2 dulu...”kamu semua nie nak kena roti panjang”

noya antara mangsa yang selalu kena balun ngan roti panjang time 2 coz nakal dan selalu tak siap kerja rumah yang cikgu suh siapkan......cian noya! Aku tak pasti kenapa panggil roti panjang time 2...kalo roti perancis aku tau la..cicah ngan air kopi..BEST giler...Lagipn budak2 dulu kan takut ngan cikgu, tak ler mcm budak2 sekarang, suka melawan cikgu, ada plak 2 yang berani ugut cikgu...member2 aku yang jadi cikgu la bagitau! cikgu pulak kena buli sekarang...2 la coz mak bapak sekarang terlalu manjakan anak2...dulu2 bila ktorng kena pukul ngan roti panjang, ish tak berani nak bagtau kat mak ayah...tak pasal2 kena double roti panjang.....TAPI yng aku tak puas hati bila jumpa balik si nizam nie, selepas 6 tahun, aku tanya la tentang kisah colour 2, ish2x..dia tak mengaku pulak! Benggang gak aku....Cuma tak de bukti jer nak tunjuk kt nizam, apa yang dia telah lakukan kat ktorang dulu! Noya dapat gak jumpa nizam kt UPM serdang! 2 pun aku yang bawak noya g jumpa nizam coz ktorng sama2 study kat UPM....yg pasti ktorng berempat sampai la nie tak kawin2 lagi...BELUM ADA JODOH! kena sumpahan kot...noya, aku, zaki dan nizam! Still bujang trang tang tang! Tapi aku teringin la nak jumpa MARLINA OMAR...mana tah hilang minah nie...

Marlina Omar, anak pengurus felda bukit waha, dulu time sekolah suka pakai tudung yang licin ala2 artis...pernah menyertai kumpulan erabela tahun 1990 bersama suhayani rugani, roslizawati ebarahim dan khairenawati..hekeleh, mentang2 time 2 kumpulan search popular ngan lagu isabella! Senang2 jer korng p cilok nama ek! tapi dibubarkan secara paksa selepas aktiviti gelap yang diorng wat telah berjaya dikesan oleh pihak sekolah time 2...termasukla kumpulan reebok (brand kasut) dan caltex (syarikat minyak)...marlina juga dikenali sebagai malaklina oleh zaki...pelopor guna pensel colour luna king size (36 batang) ala beli kt parkson kota tinggi la...selalu bawak jemput2 udang ke sekolah...dan sapa lagi yang selalu membahamnya kalo bukan aku ler..hehehe...tak tau apa status sekarang! Belajar kat UUM, sintok...

Lailizah Rahman, anak peneroka blok 9, felda simpang waha, perasan cun time sekolah..asyik dia jer dapat no 1 time exam, tapi lawak bila result UPSR diumumkan..dia dapat 3A, 1D..mula2 terlompat2 ingat dapat 4A..rupa2 nya dapat D dalam english...mata rabun kot time 2...merupakan captain netball SKBE 1990...suka bawak air teh dan sirap ke sekolah...dulu2 bapak dia suka bawak motor laju2..ape ingat FI ker wak rahman oii..kih kih...dah pun berkeluarga dan ada anak sorang! Dulu pernah menjaga perpustakaan awam felda simpang waha, gaji RM350.00...cukup la 2...kira macam librarian la...masuk maktab adabi muar (sama sekolah noya), pas2 sambung study kat UPSI, perak..sekarang jadi cikgu daa....

Esmawaty Multar, anak seorang pemandu teksi juga peneroka felda bukit easter, start join group ktorng tahun 1988...budak baru la time 2..ada taik lalat bawah mata sebelah kanan...suka bawak jemput2 ikan bilis yang diletak dengan sos cili perisa betik! Dulu2 mana2 cikgu lelaki yang macam miang2 cikit macam cikgu rukimin dan cikgu subri suka ngorat dia nie...hehehe...suka nyanyi lagu norsheila amin...layang2 terbang melayang! Dah berkahwin, anak 2 orang...last aku tau dia kerja kat kedai jual emas JB!

Md. Zaki Puaat, anak peneroka blok 3, felda simpang waha, lemah lembut orangnya...tapi garang time marah! Dulu2 ktorng suka panggil dia dengan gelaran saloma atau poot! Member baik noya dari tadika sampai la sekarang...ada satu insiden dulu2 ktorang buli dia sampai la dia nangis dan nak balik rumah...tapi bila cakap pelawat datang sekolah...terus tak jadi balik..kih kih...sorry la zaki dulu2 selalu buli ko...suka nyanyi semut...dia nie sehaluan citarasa ngan noya! Kira COMOLOT la...sambung belajar kat UTM skudai..sekarang kerja sebagai supervisor syarikat ubat di Kota Tinggi (aku letak jer tak hengat dia keje mana la)..masih bujang lagi....pernah langgar anak ayam!

Khairul Nizam Jamaludin, anak pegawai felda simpang waha...pengawas dulu dan pernah jadi ketua kelas time darjah 1 dan 2, sebelum noya merampas jawatan tersebut! Pembuli...kedekut! pernah wakil rumah biru (Dato Bahaman) sebagai goal keeper time pertandingan football antara rumah2 sukan SKBE..tapi setiap kali kena bola, mesti menangis! Cengeng la ko bro...tak tough macam noya! Belajar kat UPM, sama ngan aku la..sekarang kerja sebagai ketua technician bahagian lampu di Astro, Bukit Jalil...kalo nak tau time roda impian musim ke 2-3 dia la ketua lighting bersama2 yusrey baai...mamat ni pun belum kawin lagi...tunggu apa lagi bai!

Miswadi Abdul Rahim, anak peneroka blok 8, felda simpang waha...seorang yang sopan santun dan berhemah tinggi tetapi tegas dalam membuat keputusan...dia nie belajar pun tak dela tinggi mana setakat SPM jer...kerja pun biasa2 jer...low profile orangnya tapi janganla dijolok sarang tebuan...pepatah melayu ada berkata “air yang tenang jangan disangka tiada buaya” kah kah kah....
Md. Azlanshah Md. Syed, anak peneroka felda simpang waha...dia nie banyak musuh semua orang kalo boleh nak diajak gaduh! Giler glamour masa kat sekolah dulu2...pantun favourite dia “pecah kaca pecah gelas sudah baca harap balas!” Lagi satu orangnya jenis pendendam...suka filem melayu indie macam dendam fatamorgana dan jugak dibawah lindungan kaabah...sekarang aku dengar dia sambung belajar wat PHD (penyakit hasad dengki) kat australia...tak lama lagi dapat la tittle doktor..jangan suntik badan sendiri sudahla....cikgu kesayangan cikgu wardah!

Dulu2 bila musim sesi persekolahan start, 2 hari sebelum g sekolah, ktorng dah kena daftar kelas dah, bayar yuran sekolah...termasukla yuran PIBG, yuran MSSD membazir jer bayar yuran ni, bukan dapat apa pun), bayar duit buku, pensil, pembaris, getah pemadam (ish dah lama tak dengar perkataan getah pemadam), pengorek pencil, pen dll....time 2 jugak la liquid paper mula2 diperkenalkan..noya sibuk nak beli...siap jalan kaki tu ke kedai hj mukri (dulu lum naik haji lagi) semata2 nak beli benda jadah 2...kih kih...time 2 jugak aku still hengat lagi lencana sekolah SKBE..di buat dr besi...jual kat koperasi sekolah..yang boleh diibaratkan hidup segan mati tak mau...murah jer 45 sen kalo tak silap aku la...yang jual pun kerani sekolah yang ktorng panggil dia kak tim jer..nama asal kak timah...tapi sebab nak glamer punya pasal so tukar nama yg lebih up to date la..kak tim nie, kakak kepada cikgu zaini...ala cikgu yang jaga ktorng masa wat lawatan ke Kuala lumpur tahun 1990...cikgu zaini yang juga merangkap cikgu penjaga library...rambut dia pun dah nak sama dengan ko, noya! Teringat time ambik gambar bertiga kat zoo negara, aku dengan sapu tangan tak lepas dari tangan sampai la sekarang...hahahah....

Selain 2 yang aku hengat ada jual baju sekolah sukan mengikut warna rumah sukan time 2...semua budak2 wajib beli time 2...tapi yang lawaknya baju 2 ntah buat kat mana, kualiti teruk sangat2...bila basuh warna baju jadi luntur la...lagi satu baju pun cepat reput tarik sikit dah zraaap...koyak dah...so masuk la dalam tong sampah...tamat la riwayat baju 2...noya rumah sukan dol said, jadi baju warna merahkn....lagi satu koperasi SKBE jgk jual beg sekolah...kalo aku tak silap, beg sekolah 2 warna putih....pas2 logo lencana sekolah duk kat depan beg...2 dia besar giler nak bagi nampak orang kot...mam mok pun kalah time 2.... REKODER, apa 2 rekoder!!!! maybe korang yang sekolah pada era akhir 80an dan awal 90an tahu apa 2 rekoder...alat muzik yang ditiup!.. walaupun bentuk dia lebih kurang sama dengan trumpet tapi fungsinya berbeza! Ada 2 colour, warna putih dan hitam...biasanya rekoder nie digunakan ketika kelas muzik time darjah 4 hingga 6...noya ko ingat tak marlina omar..macamana cara dia tiup rekoder 2...fuhh! dahsyat, kepala rekoder masuk semua sekali kat dalam mulut pompuan nie...dapat bayangkan! kih kih kih....bila time kelas muzik jer, cikgu yang ajar kelas muzik time 2 ialah cikgu zulkifli...suami kepada cikgu khairun nisa (mata jengkol)...macam2 kan noya, dia ajar..contohnya simbol crochet, minim dll...ktorng gak diajar macamana tiup rekoder 2 dengan bunyi yang berbeza2 mengikut nada dia...kalo a macam nie, b macam nie dan seterusnya sampai la ke g...aku tak hengat la panggil apa nie...rekoder jugak time 2 dimainkan bersama2 drum samping, tamborin, kerincing (mcm jengkol warna biru)..paling teruk pun guna kulit tempurung kelapa....hahahaha.....tapi paling aku benggang giler bila ada orang nak pinjam rekoder aku....yelah MOLOT BUSUK la...tak gosok gigi ker??


Dan paling takut, noya dan aku bila ada ujian amali rekoder depan cikgu zul...siap berlatih lagi kat rumah tapi bila tiup depan cikgu zul. Hilang semua entah kemana....jawabnya dapat gred C atau D la layak wat ktorng.....dan yang pasti sampai sekarang kalo di suruh tiup rekoder sure aku leh tiup dengan diiringi noya sebagai penyanyi utama, zaki dan rokiah back up singer, marlina (drum samping), nizam (tamborin), esma dan isam parman (kerincing), elly, norlaily dan amizah (penari latar)....dengan syarat aku nak noya menyanyikan lagu...BURUNG TIONG!.....special request nie dari aku...PLEASE>>>> Susu kotak, kira macam program minuman tambahan untuk budak2 sekolah luar bandar macam ktorng la! Dulu2 mana la ada produk tenusu macam sekarang nie..sekarang, bersepah2 pilih jer nak yang mana..yang penting ada duit jer....ada 2 flavour jer time 2, coklat dan jagung...kira 2 antara minuman favourite ktorng la dulu2..pulak 2 dengan harganya yang murah cuma 30 sen jer sekotak...van akan datang ke sekolah sebulan sekali...tapi yang kelakarnya, ktorang kena order dulu ngan cikgu kelas berapa kotak nak beli iaitu seminggu sebelum van air kotak datang...sapa yang ada nama dalam list jer boleh beli air kotak 2....bila beli jer, time rehat ktorng akan bawak la air kotak 2 kehulu kehilir coz nak tayangkan kat budak2 lain...hahaha....kira sapa yang beli time 2 hebat la...coz tak semua budak2 dapat beli dan merasa kesedapan serta keenakan susu coklat 2...Ish sampai terliur2 aku noya kalo ko nak tau!....noya dan aku biasanya beli 3-4 kotak jer sekali beli...TAPI anak2 pegawai mcm si marlina omar, nizam jamaludin dan norizad din biasanya akan beli 1 carton sekaligus (12 kotak dalam 1 carton)..kira dulu2 berlagak la diorang nie, maklumla mak bapak diorng banyak duit bukan macam ktorng selalu kesempitan duit, dulu harga minyak sawit bukan macam sekarang! nak makan pun certain2 time kena g PNF ambik barang2 dapur....ambik dulu, cukup bulan baru bayar...2 belum lagi berhutang kat kedai2 jual ikan, ayam...sedih la dulu2...lagi pun wat pe nak beli banyak2 bukan ada peti ais pun time 2....TAPI sampai 1 peringkat, kecoh tiba2 bila ada isu dimana susu 2 ade cacing la, basi la...aku pun tak tau apa misteri air kotak 2...yg aku hengat time drjah 4 kot, dah takde jual air kotak kat sekolah aku...Van yang datang hantar air kotak pun jadi van jual sayur dan ikan! bila pikir2 sekarang alangkah BESTnya kalo dapat minum air kotak 2 sekali pun jd la...hahahaha....TAPI yang paling BEST kat kotak air kotak 2 ada gambar2 orang!....boleh di potong kecik2.....haaa..kalo nak tau nie favourite si noya nie coz boleh colour...kan hobi dia suka colour..ntah2 kes yang toilet kena conteng dulu 2 angkara tangan si noya kot...tak pe nanti dia balik malaysia aku akan paksa noya buat akaun bersumpah! Tunggula...

Time darjah 2, ktorng dah start dah g kelas tambahan dan dijalankan pada waktu malam kat rumah Arwah cikgu khalid...cikgu yang paling garang kt SKBE time 2, pantang silap sikit, free penampar la gamaknya...lagi2 muka cikgu khalid 2 serius memanjang, dengan misai dan janggut serta berjambang menggerunkan ktorng time 2....noya, ko hengat lagi tak kita belajar subjek ape!...subjek favourite noya sampai sekarang, MATEMATIK dan english...dari dulu lagi si noya belajar matematik tapi tak tau la hantu mana dah sampuk otak dia so jadi lembab bila bab mengira nie..TAPI kalo bab mengumpat dan bergossip...kita tau dah sapa orang nya!! Ntah apa yang susah pun aku tak tau la...hehehehe....jangan marah bro...nizam dan marlina join sekali..kira noya nie dulu pun brlagak la jugak..KEKWAT PETET betul la dia nie...aku gi kelas, jalan kaki jer malam2 tapi dia g naik kereta...time 2 uncle syed dah pakai kereta..tapi aku tak hengat kereta jenis ape! Yang aku hengat colour merah hati la....aku pun tak tau keta 2 mana p sekarang...at least aku dapat la gak naik kereta 2 terutama time hujan! Ade la 2-3 kali brsama2 ngan si noya nie ngan geng2 dia macam arni, suhayani dll...noya aku tengok ada gak jeling2 aku time aku duk dalam kereta 2...konon2 nak tunjuk eks la 2 kat aku....yelah tumpang kereta bapak dia! Ala kalo nak tau dia pun pernah naik motor bapak aku...motor besar lagi...hahahaha......cikgu khalid, walaupun dia garang tapi sebenarnya dia baik..dalam baik2, 2 kali gak muka aku kena penampar! Aduh...sakit la..tapi tak pe cikgu, saya saya tak marah pun! Sebab dah biasa sangat kena penampar jepun, kat rumah pun sama....time mengajar dalam kelas memang dia garang nak mampos! Tapi bil jumpa kat luar baik glercakap pun sopan jer! Dia ajar subjek english kelas kitorang time 2....time 2 dia tak kawin lagi....bila ktorng naik darjah 3, cikgu khalid dah tak mengajar lagi kt SKBE...tak tau dia berpindah ke sekolah mana! Lastly, tau2 dengar story dia dah meninggal dunia time ktorng form 1, Jiran aku cakap dia sakit jantung...tapi tak tau la kesahihan story tersebut....Apa pun sedekahkan Al-Fatihah utk rohnya....Jasamu tetap ku kenang!

Bila masuk darjah 6, time 2 nak ambik UPSR, ktorng di WAJIBKAN belajar kelas tambahan pada waktu malam @ kelas malam...ktorng masuk kelas Xpress! Kira 2 kelas untuk budak2 pandai la...Cehh! macam bagus jerk...budak2 yang jadi harapan sekolah untuk dapat 4A dalam UPSR....noya aku tengok kemain bangga lagi time 2, hidung dia kembang kempis...tau la hidung ko memang dah kembang bro! kih kih kih...aku pun tak terkecuali that time...hahaha...perasan lebih ar lu mat! yelah dapat masuk kelas terpandai time 2...kami dipilih dan dicampurkan dengan kelas2 lain, 6 kenanga, 6 Mawar dan 6 Melati...maknanya setiap kelas terdiri 7 orang yang terbaik masuk kelas xpress! lebih2 lagi same kelas ngan budak2 top SKBE time 2, md.azlanshah md syed (saper dia nie), lailizah rahman, md.zaki puaat, khairul nizam jamaludin, esmawaty multar, marlina omar, miswadi abdul rahim, nurazuan razali (member baik noya), hairon alami, azmam abu, nadzir mohajir, khir ramli (musuh noya), suhayani rugani (musuh noya), inah jaafar, zamzarina salleh, nerazuan nen, irwan mohamad, mashanizah sakiman, aida md nor, afizah rajudin, faisal razib, suzana abu sairen, rinda hamin, norfaezah hanapie, zaiham azril zainon, fadly ustaz rawi, syarifudin abu bakar, sumiamah sakimin dll...kira time 2 fight gak la....masing2 rasa tercabar dan dicabar! Time nie la aku kenal ngan cikgu siti sarah..ala2 siti sarah raisudin, penyanyi kesayangan noya!...hehehehe....cikgu siti sarah nie ajar subjek english...tapi cara dia mengajar best sangat2....ayat favourite dia aku still hengat sampai sekarang...bila dia tanya kat ktorng “are you sure class”!...hehehe....dan lagi satu dia suka bagi hadiah kat ktorng...especially bila jawab betul semua soalan...ala jawab kat dalam BUKU ENGLISH SASBADI la...

aku still simpan lagi buku 2 sampai sekarang buat kenangan orang kata!....Noya! aku rasa ntah mane dia buang buku 2..mcm dia buang dan bakar kitab mutlaal badrin kat kebun kelapa sawit bapak dia...buku 2 ada sediakan jawapan kat muka surat belakang, so kira noya ngan aku selalu la buat kerja2 diluar tabie nie...meniru jawapan di belakang muka surat untuk dapatkan jawapan yang betul.....hehehehe.....aku pecahkan rahsia ko nie noya! supaya ko sedar ko 2 takdela TERROR mana pun subjek english!...suam2 kuku jer....tapi ktorng bukannya belajar betul pun time 2, just datang kelas dok main-main la kat padang sekolah, lumba lari malam2 buta, aku hengat lagi time bulan puasa macam2 la kuih yang ktorng bawak dan jugak kuaci matahari dan kuaci labu, smbil belajar smbik makan...pas tu sepah2 kan kulit kuaci kt lantai...yelah kalo bersih lantai time 2, esok pagi sapa yang duty menyapu sampah tak de plak kerja....son ktorang bagi la kerja ye...hihihihi.....pas 2 main kat tiang plak!.....kira sampai sepuluh...satu, dua, tiga, bla..bla...nak main mesti kene cukup corum....4 orang jaga tiang manakala sorang duk kat tgh...mcm bodoh la dulu2 tak pikir apa pn nak enjoy jer...yang aku perhatikan betul2 nak belajar dulu2 mcm suzana, norfaezah, rinda, nurazuan, suhayani....TAPI yang lain sama naik la ngan perangai noya nie.....ada satu insiden gempak lg menggegarkan SKBE time 2 , kes budak2 lelaki meraba tooot....tooot budak pompuan! Mula2 tak dapat dikesan kerana diorang pakain pakaian pompuan siap pakai tudung lagi...Dua orang nie, ridzuan yusof ngan anuar dagang...sungguh memalukan la, lebih2 lagi diorng nie sekelas ngan ktorng sebelah pagi, 6 cempaka ! tak tau la kenapa kelas kita dulu noya penuh ngan budak2 nakal dan bermasalah!
Yg aku hengat diorng nie kena penampar free ngan cikgu dan disebat dihadapan budak2 lain time perhimpunan mingguan! Tapi still tak serik2 jugak....Hiss malunya kalo aku yang kena....Padan la muka! si ridzuan nie sekarang berkawin dah, anak pun dah 2 org! Dah jadi orang rupanya...Anuar, aku tak sure la mana hilang dia sekarang, yang aku tahu 10 tahun lepas ada dengar member2 cakap dia asyik keluar masuk pusat serenti, kes ketagihan dadah...ISAP DADAH...berbalik cerita sebelum nie, maybe terlalu banyak main dan tak tumpu bagi perhatian pada pelajaran time cikgu mengajar dalam kelas, noya akhirnya disingkirkn dari kelas xpress coz result peperiksaan pertengahan semester dia teruk...kesian noya time 2....pertama kali ktorng dipisahkan sekelas sejak sekolah tadika lagi....aku, zaki dan member satu kumpulan lain bernasib baik dan terselamat dari penyingkiran tersebut...hahaha...mcm kat Akademi Fantasia la pulak....dan lebih memalukan noya kerana dia sorang jer yang kena TENDANG (bahasa kasar dengan izin) time 2....Sudah jatuh dilanggar lori daa....member2 lain kekal dalam kelas xpresss hingga exam UPSR...bila result diumumkan penghujung 1990 time 2 cuti sekolah, takde sorang pun batch ktorng yang dapat 4A...dan cipta sejarah rekod terburuk pada exam UPSR tahun 1990...maybe tahun 2 jd lipatan sejarah kot dalam kalendar SKBE....dan paling teruk AKU la cuma dapat 1A, sedangkan member2 lain teraesuk noya, zaki, nizam, elly, marlina, esma dll dapat 3A dan 2A...sedihhh time 2...pas 2, nizam sambung sekolah menengah di sekolah menengah laksamana, kota tinggi. Sedangkan noya, aku, zaki dan lain2 belajar disekolah menengah bandar easter...disini aku tulis la lirik lagu sekolah sebagai menghargai jasa2 guru SKBE yang mengajar noya, aku dan member2 lain dengan jujur dan ikhlas sehingga berjaya dalam hidup masing2 dan berada ditahap ini sekarang....Cuma noya jer tak abis2 belajar...dulu2 suh belajar rajin2 malas asyik nak main jer...SEKIAN....Jom main sembunyi2 ibu nak tak???

Version baru (1987-smpi sekarang kot)

Persekitaran Tenteram Udaranya Nyaman, Permandangan Mempersonakan,
Sekolah Ini Kebanggaan Kami, Pekerti Mulia Jadi Amalan Kita,
Tekun Belajar Ke Mercu Jaya, Hormati Guru Dan Ibu Bapa,
S.K.Bandar Easter, Berbakti Untuk Semua, S.K.Bandar Easter, Jasamu Pasti Ku Kenang,
Maju Terus Maju Meningkatkan Mutu, Pendidikan Cemerlang.......

Version lama (1981-1987)
S.K.B.E....S.K.B.E Itulah Sekolah Kami, Berdiri Megah Di Hujung Desa,
Sekolah Kebangsaan Bandar Easter, Guru-Guru Kami Semua Peramah dan Mesra,
Mendidik Kami Petang Dan Pagi, Tanpa Jemu dan Benci,
S.K.B.E..Maju...Maju....Majuuu... Kami Putra Putri Desa,
Bakal Warisan Bangsa, Walau Derita Atau Sengsara Kami Pasti Berjaya,
Bersih, Cekap dan Amanah Menjadi Rukun Hidup Kita, Bersama Kita Terus Berjaya,
Berjaya...Berjaya...Dan Berjaya.... S.K.B.E..Maju...Maju....Majuuu.




Best Regards,
addy putra...
kano state, nigeria



7 ulasan:

h.a.k.i.m berkata...

oo..org spg waha ke... :)..takpe2 asal mintak izin gunala :)....

NoorGie berkata...

hehehe lawak tgk gambo smkbe zaman dolu2

Tanpa Nama berkata...

e h eh .. tkejut lak bila baca.. teingat jga citer tu tp muskil jga sapa ekk.. yusri_baai@astro.com.my

Unknown berkata...

hmm yOt sapa lagi kalau bukan MISWADI ABDUL RAHIM yg slalu buli kO time sekOlah.. mentang2 laa zman sekOlah rendah dulO dialah badan paling besar... hehehe...

cikgu berkata...

Salam....hai saya marlina....sape ni ek...:)

Unknown berkata...

ni marlina Omar ke yg ank pegawai felda dan ada tahi lalat kt dagu????

faizalnain berkata...

bole buat jurnal dan adakan viva ni..hahahahaha....blog ni sampai 2011 aje kee buat la sampai 2017....

p/s catitkan berapa jurnal dan tesis buat dan berapa buku da diterbitkan...hihihihihi