Selasa, September 30, 2008

TeRkEnAnG KiSaH DuLu DuLu: NOYA.....DuLu, KiNi DaN SeLaMaNyA....(PaRt 2)

“Seorang member dibaratkan seperti satu permata yang tak ternilai harganya. Seorang member boleh buat kita rasa ceria, buat kita rasa terhibur. Seorang member akan meminjamkan telinganya pada kita saat kita memerlukan. Seorang member bersedia membuka hati dan perasaannya utk share suka dan duka dengan kita. Seorang member akan buat kita sangat2 dihargai dan dihormati. Seorang member ada kala buat kita rasa berduka. Seorang member ada kala mengkhianati kita. Seorng member kadang2 membuatkan kita tak selesa. Seorang member sentiasa menguji kesabaran diri kita.....Dan seorang member SELALU akan buat aku rasa nk MAKI!!!....KENAPA???” First sekali, sebagai info yang maybe ramai nak tau....nama Azlan nie diambil dari bahasa jepun...KAZITAKATO..maknanya GILER...hehehe..Sorry bro, aku ambik dr petikan akhbar yg aku baca nie...Harian Metro, 12 September 2007...muka surat 23...akhbar ni member aku pos baju sejuk dari Malaysia...entah macam mana tiba2 mata aku terpacu kat artikel 2....kah..kah...anyway jangan hangin2 nanti cepat tua...

So this week aku nak sambung balik la story tentang NOYA nie...Kisah dulu2 time ktorng SEKOLAH AGAMA! Dulu2 walaupun ktorng nie nakal2 bebenor tapi bler bab berkaitan agama memang la dititikberatkan oleh family ktorng! Sebgai contoh yang paling mudah, bab mengaji la! Berani ker time 2 noya, ko ponteng mengaji Quran! Kalo nasib baik oklah kalo nasib tak baik memang kena libas kt belakang badan..tak pasal2 kene rotan dan dapat cop kuda belang...hahaha... Tak prcaya tanya la kt noya nie...paling tak pun kene cubit, kene piat telinga! Dan yang paling aku tak tahan kene leteran ngan mak ayah la smpai la 2-3 jam panjangnya tak berenti2...lagi2 bapak noya, uncle syed..garang sungguh orangnya...maklumla dulu2 masa 2 muda lagi ditambah kerja di Koperasi Felda Simpang Waha plak 2...so kene la didik si noya dan adik2 nya yang sememangnya nakal2 belaka..2 tak termasuk abang dia yg baling aku kt kepala guna biji kelapa sawit! Hahaha...yelah dh jadi important person that time kena la jaga anak2 terutama noya supaya jiran2 sebelah tak dok mengata anak sendiri wat peranagai tak senonoh plak!....2 lum turn auntie pidah lagi, jap2..”angah, nak pi mana tuh!” 2 la ayat biasa yg aku dengar bila dok melepak kt rumah noya....sampai la nie ayat 2 menjadi igauan buruk pada noya...hahaha...lagi satu try cakap la nk ponteng sekolah agama coz penat dll, bawak2 la pkir panjang dulu..mengucapla awal2 ye...tak pasal2 kene sumbat dalam JAMBAN! Dulu2 jamban rumah felda duk kt luar rumah...tapi kini dah moden, jamban pun dh de dalam umah...siap beraircon lagi..cicak ngan katak pun tak berani nak masuk lagi macam dulu2...TAKUT!

Bila ktorang ada peluang duk berkumpul ramai2 esp noya, aku dan zaki, mesti ada jer topik yg dibincangkan...itula... inilah...dah mcm jd satu trend la plak kalo duk kumpul jika tk bualkan ttg kisah dulu2, time ktorng muda remaja lagi...sekarang pun muda lagi cuma noya jer nampak sedikit tua dari aku coz rambut dia banyak gugur dan beruban..2 la nk sangat jadi professor! Tapi dulu2 bila cikgu tanya dh besar nanti nak keje sebagai ape??? isi report card, takdela pulak noya cakap nak jadi professor...yg aku hengat dia bagitau nk jd cikgu, doktor...ayat biasala! ANGKASAWAN!..benda jadah apa tuh! Langsung tak de dalam kepala hotak ktorng pn...2 yang sibuk study sampai tak sempat si noya nie nak cari teman hidup! bak kata pepatah jawa, life’s begin at 30...kih kih kih...Brcakap tentang sekolah agama! Hmm seronok nie kalo nak story...kalo nak tau, sekolah agama tak kira la sesi pagi dan petang timenya adalah WAJIB bagi budak2 yang sekolah di Johor...kira macam sekolah agama rakyat la yang pernah jadi isu nasional anatara puak PAS dan UMNO dulu..tapi semua pentadbiran di bawah kuasa Jab Pendidikan Agama Johor! Beruntung tau sebenarnya sape2 yg dapat kawin ngan orang johor nie, tak kira la baik lelaki atau pompuan...terutama bujang terlajak macam si noya nie...ramai mak bapak yg propose suka kat dia, tapi biasalah dia, jual mahal...ntahla, nak tunggu ape lagi pun aku tak taulah...tunggu puteri turun dari kayangan kot! pompuan mana la beruntung, dapat memikat hati jantan member aku yang sorang nie....bila ditanya tentang wanita pilihan dia...alamat sampai kiamat la tak dibagitau...jawapan selamat dia, belum bersedia lagi! Kenyataan stereotype dah tak relevan la zaman nie wei....huhuhuhu.....aku rasa nie la time paling sesuai untuk noya jual murah cikit! Asyik nak jual mahal jer sampai satu tahap tak laku dah! Sapa yang rugi, noya dan keluarga dia lah..lebih2 lagi auntie pidah dok bising kat aku bila dia nk dapat cucu lagi...kih kih kih...Kira mcm ambik pakej la...


ktorng start belajar kat sekolah agama bila umur masuk 9 tahun..maknanya darjah 3 di sekolah rendah la...sekolah plak di sekolah Agama Gugusan Waha...jauhnya adalah macam hisap 2 puntung rokok one way! Dahler gi sekolah jalan kaki, plak 2 waktu kemuncak matahari tegak atas kepala lagi..sampai sekolah jer habis basah lencun baju termasukla yang duk kat dalam seluar sekali...zaman dulu mana de orang naik motor sangat..sume jalan kaki jer...macam boria pulau pinang, ramai2 jalan satu group! ujan ker, ribut ker, rilex jer jalan kaki..tak de perasaan langsung..bukan macam budak sekarang nie manja...zaman millenium la..zaman kehancuran remaja kini...kadang2 jer dapat naik motor, 2 pun nasib coz bapak ktorng balik awal dari ladang kelapa sawit! Ko hengat tak noya nama cikgu2 yg pernah mengajar kat Sekolah Agama Gugusan Waha dulu...Cikgu fathkurrahman (guru besar), zabedah (ksygn noya), ct fatonah (ksygn noya), jabbar, zakaria (cikgu kelas noya), fatimah tua, fatimah muda, yusop (usop bandung), arbaiyah (cikgu kelas noya), masrukin, saleha, salehudin, abdul razak, mohd idaufi, yazid (arwah), fadilah, abu bakar (calon PAS nk lawan Syed Hamid time election 2004 tapi tarik diri secara mengejut) dll aku pn dah tak hengat la..lama sangat banyak dah lupa!

Dalam banyak2 nama yg tersenarai di atas, Cikgu Zabedah atau cikgu bedah adalah cikgu kesayangan noya sampai la nie tetapi cikgu yang paling tak disukai oleh ZAKI! KENAPA!!! Sebab terlalu sayang kat cikgu bedah nie, noya dan member2 baik dia time 2 termasuklah si zaki, sudin dan harmizam telah mencipta sebuah lagu khas yang bertajuk..ZABEDAH! hahaha...lagu nie pun memang ditujukan kepada cikgu bedah! aku still hengat sampai sekarang time balik dari sekolah jer...4 ekor nate bewok nie terpekik terlolong menyanyikan lagu Zabedah...plak 2 dok terpekik terlolong macam orang giler la gamaknya, bersebelahan pulak masjid, bukan nak gi sembahyang pun..saje suka2 nak tambahkan dosa! Kih...kih...kih...di sini aku bagi la bait2 lirik lagu tersebut sebagai imbas kembali, maybe noya sendiri pun dah lupa lirik lagu tersebut...dengarkan ok!
Zabedah...Zabedah...Zabedah...
Zabedah Besar Macam Gajah...

Mudah kan dan simple jer lirik dia...tapi dosa ko wei noya gi kutuk cikgu...nanti tak pasal2 ada org complain ko coz kutuk2 cikgu...macam aku baca kt blogs ko ar...kalo nak tau gak, irama lagu 2, diambil dari lagu MANDELA...ala presiden NELSON MANDELA, bekas presiden Afrika Selatan! Yang menentang dasar arpatied satu ketika dulu....ala takkan tak hengat! Yang aku tau selepas dibebaskan dari penjara, mandela membuat lawatan ke Malaysia sebagai mengenang jasa Malaysia yang menentang dasar tersebut! Time 2 kan Tun Dr Mahathir still jd PM lagi...lagu 2 kira famous dulu2 coz selalu la kt TV, radio siarkan...dulu2 mana de radio ERA ker hot fm ker..yg ada Cuma radio rtm jer...berita ini disampaikan oleh MARIAMAH TIJO....ha 2 la trendmark RTM sampai la nie...aku nak tanya ko nie, o dah minta maap lum noya kt cikgu zabedah coz korang selalu kutuk2 dia dulu...bahaya tuh! Tapi cikgu zabedah nie, cikgu yang paling garang aku pernah jumpa 2 dekad lalu dan sejarah penubuhan sekolah agama di Gugusan Waha nie...the only one! Dia gak pernah jadi guru kelas aku time aku darjah 5 abyad..time 2 nama kelas mengikut nama tokoh2 islam cthnya mcm ibnu sinna, al khawarizmi, ibnu haldun, ibnu taimiyah dll...ibnu battutah! Woit mane ade wei...2 sejarah malaysia la! Tak sesuai ok! bila belajar baca al quran, silap cikit tajwidnya siap la, kene cubit sampai lebam2 peha aku..lebih2 lagi time ujian baca al quran..huiyoo rs nak terkencing pn ada bila nama kita dipanggil! 2 kot msbbkn noya dan member2 baik dia rs tk comfortable! termasukla si zaki nie, disebabkan cikgu bedah la, zaki tak lulus ujian al quran...2 tahun still duk level yang sama tak naik2 kelas! yelah dh bc quran pn tk betul, tajwid tunggang langgang, merangkak2 lagi cmner nak luluskan! Kira kalo masuk pertandingan MALAYSIAN IDOL...pitching lari la...Sedangkan noya dan aku steady jer tiap2 tahun naik kelas!

Hahaha...sorry la zaki kutuk ko! Kih kih kih...disebabkn give up, mamat 2 pn berhenti sekolah agama, masa 2 dia still darjah 4....rugi tau bro, ko tak sempat belajar munakahat (bab nikah kawin)..tap tak guna gak belajar kalo tak diaplikasi dalam kehidupan harian, macam noya smpai la ni tak kawin2 lg..still jiwang keparat! Smpi sekarang kalo tak prcaya test noya bac akhbar utusan melayu...tulisan jawi..sure lancar nyer...sape budak johor kalo tak tau mengaji Quran dan bc tulisan jawi 2 dah kira memalukan la beb...dulu2 sape tak lulus periksa, tak naik kelas, duk la kt kelas 2 sampai berjanggut (time 2 misai janggut pn lum tumbuh lg), kira mcm exam SPM la, bahasa melayu ngan matematik wajib lulus, kalo tak lulus dikira fail....tap sekolah agama, subjek yg penting dan wajib lulus mcm Quran, tauhid dan ibadat....thats why parents noya izinkn dia g study kt over sea sebab tau cmner dia..penuh ilmu dan pegangan iman didada..sebab dah terlalu moden 2 yang sekarang dok sibuk berkawan ngan anjing...hahahahhahaha...tapi aku bersyukur la disebabkan cikgu bedah, smpai sekarang aku lancar la baca quran 2..so kalo jadi imam pun takdela rasa malu..kih..kih...terima kasih cikgu!..lame tak tengok cikgu naik motor vespa macam dulu2... Walaupun noya dan aku tak pernah sekelas time 2 (drjah 1-darjah 6), tapi aku still tgk la kelakuan dan tingkahlaku dia nie, Drjah satu...noya sekelas ngan zaki, cikgu kelas dia namanya cikgu zakaria, aku plak cikgu kelas cikgu yusop..garang dia time 2, asyk nak menempeleng org jer...tp sekarang dah jadi tokey kedai makan! Kedai makan usop bandong...bukan usop sontorian ok! dia nyer mee bandung memang best, original taste! Marbeles!! Thats why orang2 felda gelarkan dia usop bandong! Pernah la aku ngan zairi lepak2 kt kedai dia 2-3 kali sama2 ngan mahzan mat toha dan faizal naim...noya memang tak join time2 coz busy tengok citer doraemon, maklumla watak nobita 2 memang sebijik ngan diri dia..muka pun dah nak sama....hahaha....mana tah mahzan ngan faizal naim sekarang... yang pasti kedua2 dah pn berumahtangga....tentang cikgu zakaria nie, dia pn peneroka felda gak..Cuma time 2 kekurangan cikgu so dia pandai bab2 agama! Dia ajar pn best!

Ade satu insiden la dimana member baik noya...name budak 2 KARTINI (sekelas ngan noya) boleh dikatakan tiap2 kene histeria...dulu2 org tua panggil kena sampuk hantu...mana taknya, tgh dok2 menghafal ayat, tibe2 ade orang mnjerit meraung2, ingat kn ape...rupenya ada org kene histeria la...perkara nie brlanjutan berminggu2...tp benda 2 stop bila si kartini nie berhenti dari sekolah...semenjak hr 2 suasana normal macam biasa, so smpai la nie aku pun tk tau misteri histeria 2 dan mana hilangnya minah 2...almost 21 tahun yg lalu tk prnah jumpa dia pn....Tp dengar2 cerita smpai la nie si noya dok benggang dan berdendam ngan minah 2...yelah sape tak benggang tibe2 main sergah muka noya time 2...hahaha...trperanjat BERUK arr! kelas diorang kelam kabut time 2 semua lari lintang pukang kerana takut..ala biasalah umur pn 9 tahun...blum ada ciri2 kejantanan lagi...hehehe...maapkan la noya. minah 2..bukan salah dia pn! Masuk darjah dua, walapun ktorng tak sekelas, tp aku still ikut prkembangan noya, maklumla kelas sebelah mnyebelah...ktorang tetap sama, belajar ok tp still main2. Jgk...time abis jer kelas, ktorng main perang2 kt area masjid! Noya, arni, aku, zaki (satu geng-geng baik) dan shahrul, nor kamarul (geng jahat)...ktorng main perang2 btul2 siap ngan pedang, parang dan belantan (nie yg aku selalu gune)...tp kelakarnya semua guna kayu...so berperang la ktorang time 2 mcm perang zaman dulu2 la....ahakks! tp selalunya geng ktorng yang menang! Yelah dh 4 lawan 2....kira tk fairkn..tp yg pnting MENANG!...2 la xtvt ktorng tiap2 petang...suka membuang masa..nk kata bodoh tak gak tapi lawak la bla pkir2 sekarang nie....habis baju aku kotor..blik rumah sure kene bebel ngan mak aku...so bila dah penat, singgah rumah zaki gi petik buah susu plak..ntahla tak tau kenapa dulu ktorang panggil buah susu..padahal tak rasa susu pn...masam ada la...skrg baru aku tau buah susu yg aku ngan budak2 ngok2 nie panggil dulu2...buah markisa! atau english...passion fruit. aku siap letak gula lagi time 2 bila nk makan...


tak pn ktorng p panjat pokok jambu air kt rumah aku...dh jd monyet la plak time 2..prnah sekali zaki jatuh dr pokok 2, abis seluar dia koyak...hahahaha..padan la muka..korang tau tk aiskrim malaysia?? Wow dh lame beb tk makan aiskrim 2...delah 10 tahun..sejak cikgu bakar pindah rumah..dulu2 isteri dia jual aiskrim malaysia..ala murah jer dalam 20 sen jer..mcm2 perisa ada...yg paling ktorang suka ialah perisa kacang hijau...memang best! Boleh dikatakan tiap2 hari pas blik sekolah agama mesti ktorang singgah p beli aiskrim 2..Tp sejak cikgu bakar dan family berpindah dh tk de sape lg yg jual aiskrim 2 skrang...pupus ditelan dek zaman..dan ktorng tak pernah lagi dgor citer tentang cikgu bakar selepas 2....lagi2 selepas dia aktif berpolitik...ahli PAS 2 jangan main2...penyokong kuat Nik Aziz...hehehe...tup2 tahun 2004 selepas hampir 14 tahun sepi tanpa berita, dengar cerita dia hampir2 jd calon pilihanraya umum tahun 2004...tapi tarik diri last2 minit time pencalonan...tak dapat aku bayangkan kalo dia betul2 jadi bertanding ngan syed hamid albar...yelah kena la datang waha berkempen..kih kih! Aku akan VOTE dia tapi ngan SYARAT dia bagi aku makan aiskrim kacang hijau yang menjadi favourite noya sampai sekarang!




Masuk jer darjah 4, ada satu kitab tu namenya mutaal badrin...kitab tebal...smpi la nie aku kalo baca kitab 2 takkn faham coz ayat dia pelik sangat...susah nak paham...nak wat nota pun susah, lagi satu tulisan dia kecik2....sampai sekarang kitab 2 still ada aku simpan dalam almari rumah...noya ko de lagi tak kitab 2???...tanya la dimana dia cmpak kitab 2..dengar cerita dia pi bakar kitab 2 kat kebun kelapa sawit bapak dia..coz bergaduh ngan member baik dia si harmizam 2, ishh2! gaduh ngan member tapi kitab pulak yg jd mangsa....ntah ape2 la ko noya! Perangai mcm budak2..kalo nk tau dalam kitab 2 ada mcm2 cerita la..dr bab munakahat (bab nikah kawin), muamalat (jual beli), sejarah islam, ibadat dll...2 la perangai noya ilmu berkaitan agama tak berapa diambil berat..TAPI kalo komik2 picisan (mcm ada kt jajan 20sen dulu), majalah bambino, bujal, salina, sin chan, buku2 politik yg mcm hampeh 2 leh plak dia simpan baik2 kt dalam almari rumah dia....2 la dia ISLAM HADHARI yg diterapkan dalam diri noya...Pak Lah, PM yg pling noya sayang sekali...kih kih kih...lagi2 majalah sekolah SMBE siap bersampul plastik lagi...Noya...Noya...ikut suka ati ko lah...time nie jgk member ktorang, ZAIRI...brhenti sekolah agama coz bj melayu dia kene curi kt dalam kelas..salah ko gak bro, letak baju bersepah sepah...kene curi ngan orang! Time 2 susah kot, tk cukup duit, 2 yg tk wat baju semula....zairi, zairi mcm2 hal..tp yg peliknya orng yg curi 2, cuma minat kt seluar dan baju jer...samping (pakaian wajib dulu) dan songkok dia tk ambik plak..bijak gak pencuri nie..boleh plak main pilih2 benda apa yg dia nk curi! So zairi guna la songkok 2 smpai la sekolah menengah..aku tengok smpi naik lusoh songkok dia..konon2 wt imej baik la 2..hehehe...alim2 taik kucing ko yek! Taik la lu bro....

Masa kt sekolah dulu2 member baik aku ialah nazri noh (sekelas ngan noya sek men), yg aku hengat start darjah 2 smpi drjah 4...kira kamcing la dulu, tp skrg dh jd pelesit org kata, jadi mat rempit, jadi ketua lanun cetak rompak...nape dia boleh berubah ek noya..aku pn pelik..dulu baik giler budaknya....Paling favourite makanan time 2, mee sup wak janggut...memang sedap gler...tanya la si noya nie betul tk! Dulu2 semua makanan ktorng bantai..tak banyak cakap yang penting kenyang...semangkuk 30 sen jer...letak mee yang tak dicelur ngan air panas, kuah sup isi takde kalo ade pn just tulang2 ayam ngan kulit ayam! Tp ada satu hr 2 tgh sedap2 mkn smpai dh nk licin kuah 2 aku hirup...tup2 ada lipas daa...geli geleman aku..sejak insiden 2, lngsung aku dah tak beli...just tgk jer member nie makan trmsukla noya..dh lama br aku cerita kt semua org...hahaha...sampai la la wak janggut tamat tender kantin..dan digantikan dengan orang lain! Kak farah (mak michael sam yang kembar 2), dia jual mee plastik! Nape panggil mee plastik...coz dia jual dalam plastik, pas2 mkn sambil berdiri atau berlari...murah jer 20 sen...satu lagi pakcik jual air cawan..10 sen jer dulu..air tebu...dah campur ngan air paip kot...rasa pun dh tak segar! Yelah bersesuaian ngan harga dia..10 sen! Mana nak dapat untung la...pas 2 ada gak jual keledek goreng cicah ngan sambal kicap! Area2 johor memang terkenal kalo mkn keledek goreng, ubi goreng, keladi goreng mesti nak kene cicah ngan sambal kicap baru BEST! Tapi nape kentang goreng cicah ngan sos??? Time 2 gak jual abc kepal...ambik ais dikepal2...pas2 letak sirap dan gula merah..letak la jagung manis dan kacang merah 3-4 biji..susu ckit! Harga 20 sen gak...boleh makan guna mangkuk atau plastik!

Ms ktorng drjah 5, byk la insiden2 yg melucukan antaranya, kes orang giler dtg sekolah...suh guru besar time 2, cikgu fakhurahman bukak baju la, ketuk ketampi..mcm budak2 dibuatnya...yelah nama pn org giler...yg paling lawak aku dpat tau, dia sergah kelas noya abis semua orang lari lintang pukang termasuk la noya! Kah kah...bila orang 2 masuk kelas aku pulak, time 2 cikgu bedah tengah mengajar! Cikgu bedah siap cakap lagi sabar2 kat budak2 kelas aku, tiba2 aku tengok dia yang lari dulu..siap cakap lari semua..hahaha..lawak la peristiwa 2, apa lagi aku pun mencicit la lari mcm 100m...g duk kt padang ..rupa2 nya dh ramai yang ada kt situ...so nak dijadikan cerita esoknya hampir 90% budak2 tak datang ke sekolah sbb takut! Tapi aku datang gak coz bapak aku paksa suh datang sekolah...aku tak tau la samada noya datang tak sekolah time 2...dalam kelas dah get ready cangkul, kayu! Mana la tau kot2 orang gile 2 datang balik! Hahaha...yang aku hengat la, kat sekolah agama pun noya terlibat dlm pertandingan syarahan agama peringkat sekolah...syarahan tentang surah al fil ek...ttg kisah tentera bergajah abrahah nak menyerang mekah, robohkan kaabah...spt biasala dia kan champion bab2 giler glamour nie...aku tk hengat dia wakil sekolah pas 2 kot time 2 bertanding ke peringkat sekolah2 daerah kota tinggi...mcm biasa saguhati la selayaknya untuk noya nie...kuang2x...time sambutan maulidurrasul pn best, berarak la dr gerai felda simpang waha ke masjid..pas2 dengar syarahan agama then makan time..kongsi satu dulang 4 orang...noya, ko hengat lagi ker ko sekelas kene gigit kertas dan berjalan keliling bangunan sekolah...sebab satu kelas tk dapat hafal ayat tafsir al quran...hahaha...Cikgu arbaiyah, yg ktorng panggil dia cikgu ninja turttle...opss..2 dulu2 nyer cerita...time 2 mana de ramai orang pompuan pakai purdah...2 yg ktorng rs heran la...gelaran 2 pn noya gak yang bagi. So sebgai member apa choice yg aku ada selain follow jer apa yg dia panggil...mintak maap la cikgu....dulu budak2 tak tau dosa dan pahala!

Time darjah 6, noya dan aku dh jarang brjumpa coz aku sekolah sblh pagi dan noya sebaliknya...time 2 pn aku dh tk berapa close ngan noya...aku member ngan orang lain macam asrif, irwan, azrul, zamzam, zul dll lagi...noya seperti biasa ngan member2 baik dia seperti sudin, harmizam dan zaki! Kira ktorang antra yg hebat la coz dapat msuk darjah khas! Bukan semua orang berpeluang msuk kerana syarat kelayakan ketat...hanya yang dapat markah lbih 70% dalam peperiksaan akhir darjah 6 jer layak msuk! Bangga jugak la coz tk semua dapat peluang mcm nie..ramai member2 yg terkandas di pertengahan jalan...yang aku hengat lagi, seluar putih, baju kemeja putih trend la time 2...bila pakai uniform 2 orang tau la ktorng nie budak darjah khas...hahahaha...kelas pn seminggu sekali setiap hari sabtu...Time 2 yg aku ingat selain noya dan aku, lain2 member ialah norzamzam minirin, irwan mohamad, asrif samion (best frend noya), samsudin razali (best frend noya), zulkifli saian, suhayani rugani, noraidah samsuri (musuh ketat noya), inah jaafar, afizah rajudin, norlaily abdul hamid, lailizah rahman, marlina omar, zety asmara musa, norhidayu yunos, norhidayu nasir, roslizawati ebrahim (mak mok), sumiamah sakimin, idah ruhayu kusnin, rohaizah alwi, rohayu hassan, norazura kemad, zamzarina salleh (anak patung)...korang tau la..ble dh duk sekelas ape yg trjadi!! Kerja ktorng main..main dan main...belajar pn main2..lebih2 lagi aku duk semeja ngan si noya nie..hancuss! kadang2 pengalaman dulu2 mcm UPSR dapat result teruk tk mengajar aku ngan noya untuk berubah!

Ktorng still lg gelak2 dalam kelas, time cikgu mengajar pn ktorng still duk melukis gambar orang kepala kecik tp badan besar..kepala besar badan plak kecik!...pas2 ketawa, aku pun rasa pelik sekarang apa yang lawak sangat tentang lukisan yang kitorang wat dulu pn aku tak tau...Dan seperti dijangkakan bila result darjah khas diumumkan pada penghujung 1993.....Noya dapat grade 4....FAIL dan tak dapat apa2 sijil..kih kih..Cuma dapat sijil berhenti sekolah jer...aku! bernasib baik time 2, dapat cukup2 makan jer, pangkat 2!..tapi kira orait la...memang sejak dari dulu ktorng tak leh duk kelas yang sama..mcm mendatangkan badi dan mala petaka dalam hidup ktorng...MENYESAL! oh tidak sekali2, dari pengalaman itulah ktorng berazam belajar bersungguh2....lebih2 lagi aku sambung study kt sekolah teknik selepas PMR...noya plak still duk SMBE....2 tahun ktorng tk berjumpa..kira mcm putus hubungan la..berpatah arang berkerat rotan....bila result SPM keluar tahun 1995, ktorng sama2 dapat grade 1....noya menjadi kebanggaan warga SMBE time 2 bila diangkat sebagai pelajar terbaik SPM tahun 1995!..aku tak delah dapat tittle pelajar terbaik tapi bangga jugak la..member lain mcm zairi dan zaki dapat grade 2....then, ktorng smbung study kat U...kt U pn ada la peristiwa yang sama terjadi kt ktorang! Lain kali la aku story! dan kini dimana noya dan aku sekarang!!...noya still study di Australia dan aku, kerja di Nigeria..nun jauh terpisah tp saban hari berhubung melalui email atau chat yahoo! messenger....itulah realiti kehidupan anak felda yang giler mcm ktorang!..cerita noya dan aku! Wasallam...SeLaMaT HaRi RaYa kepada semua member2 lama di Gugusan Waha!


Say no to Anwar as PM of Malaysia...
Berkhidmat Untuk Negara,
Addy Putra,
Kano State of Nigeria..

Tiada ulasan: