Rabu, Jun 10, 2009

jajan oh jajan


kredit to miss....Orang sibuk attend meeting aku duk melantak potato chip (ala2 pringles..tapi brand kracks) free kolesterol..ntah iye ntah tidak..Sebab dah selalu kena tipu aku pun dah tak heran...time macam nie tercetus plak idea nak cter tentang makanan ringan atau istilah jawa ponorogo..Junk Food..Tup2 macam best jer mengimbau zaman lampau...bg sesetengah org tak suka..tapi bagi aku kenangan lalu tue mmg happening apetah lagi banyak benda yg aku dah tak jumpa... Lately, bila duduk sorang2 asyk teringat jer kisah2 lalu, lebih2 lagi bila duk jauh nie..rasa sume benda nak makan...Korang tau tak ape tue JAJAN? Mne2 mmber yg idup sezaman dengan aku mesti tau ape tue jajan..Nie perkataan kampung budak dulu2..ala popular la tahun2 80an..Yang tak tau tue ade aku kisah..lantak korang la...kah kah kah...Cakap pasal jajan nie..ade lagi ker budak2 sekarang pnggil jajan!!! Rasenya mcm dh pupus la..Kalo korang sume perasan byk bnda yang kita lalui dulu2, zaman sekarang sukar nak jumpa...Oklah skrg aku nak cerita tentang jajan dulu2...

Chikedis..Tue antara jajan yang paling aku minat dulu...cover jajan tue gambo ayam jantan..tkde ayam betina ek..murah je dulu dalam 20 sen ja..bila ayah aku nak g kebun kelapa sawit sure la aku nak beli jajan tue..kalo tak merajuk..kah kah kah...tapi sekarang kalo di suruh makan pun aku tak mau...yang aku tau sume keropok pun aku panggil chikedis...hahaha..antara brand chikedis yang popular dulu ialah kaka..keropok udang...tapi rasa tk mcm udang..rasa tengik..kah kah...Bon Bon..keropok bulat2 warna kuning..bukan taik la..ish korang nie ade ker samakan makanan ngan taik..hangin2...dalam jajan bon bon nie de permainan..keta kecik la, binatang la, gasing la dan segala bnda2 murahan diletak dalam bon bon nie..budak2 dulu ape tau..dapat permainan suka ar..yang kaya tokey2 jajan la...siot tul kene tipu...Super ring...bila makan abes gigi warna kuning..banyak letak preservative kot...jajan nie aku suka makan slow2 baru best..perghh...best tul! Lagi2 dicicah ngan air kopi...kah kah kah...mamee...gambo monster warna biru..ala2 monster yg lawan ngan ultraman dalam TV dulu2...Ala tkkan korang tak tengok...hehehehe..smpi sekarang de lagi tapi tak ler sepopular dulu2...Rota..ha nie lagi satu jajan favourite aku dulu...perisa udang tue tapi lebih sedap dari kaka...nie pun makan kena gigit slow2 baru rasa kesedapan dan keenakkannya...Marvelous orang2 tua kata..gambo depan udang kara kot...

Jajan dalam dia de komik..Nie lagi satu aku suka beli sebab dalam dia de komik...bukan nak makan sangat pun. Just nak dapatkan komik buat koleksi. Yang aku hengat sampai sekarang tajuk komik macam pahlawan harimau berantai, gua tengkorak, jembalang tanah dll. Ala kisah2 pahlawan zaman dulu2 yang penuh dengan tipu daya. Yang pasti dari budak lagi aku dah diajar de orang jahat dan orang baik kat dunia nie..ish2 tak paham la..Hero selalau menang bila lawa penjahat...pastue dapat awek kampung yang cun..rambut panjang..kah kah.... Tikam Tikam..Kira mcm judi la jugak..tk perasan rupanya zaman budak2 pun dh reti main judi...jajan dalam tue bak kata pepatah inggeris~ hidup segan mati tak mau..yelah dhler tk sedap langsung then lemau plak tue (masuk hangin daa..) tapi disebabkan nak dapatkan permainan trpaksalah beli jajan tue...paling syok bila dapat ar..jajan mcm biasa campak dalam longkang..Cian Jajan! Kih kih...Tikam2 nie buat aku ketagih..selagi tak dapat sebarang permainan selagi tue la asyik beli ja..membazir time tue..dhler nk dapat duit kemain susah dulu...Silap gaya bukan dapat duit dapat penampar jepun!!!

Ding Dang...nie jajan kotak paling lame aku rase..smpi sekarang de lagi jual dikedai2..lagi2 de gambo kucing ala2 doraemon..rupanya doraemon dh wujud dulu ek..tapi mane nobita, sizuka, sinyu, giant dan doramie (awek doraemon)..Kalo korang perasan ding dang nie selalu wat promotion kat tv..Tagline dia..Ding Dang datang lagi dengan permainan ajaib..kah kah..Kalo korang hengat pelakon Mat Sentul time tue yg bersusah payah berpeluh2 promosikan ding dang..macam2 permainan yang ada dalam kotak tue..labah2 ajaib la, lembu ajaib la, katak ajaib la, lampua ajaib aladin la (nie propaganda jer)...Paling aku hangin coklat dia tk sedap langsung..kalo bagi budak sekarang sure dibaling nyer...dh tk pandang takde value..lagi satu dalam TV macam best jer permainan dia..Bila beli asyik jer kena tipu..tak sama langsung..So yang kaya sape..Korang pkir la sendiri!!

Choki-Choki..Aku paling suka sampai sekarang..lagi2 time makan roti..tue yg badan gebu semacam...tapi memang best ape..coklat dia dh ler simple senang bawak..nie sume pengaruh iklan kat TV la nie..Rasa dia sempoi..tk terlalu manis dan tawar..memang best la.. Belon tiup2 tue..ala yg dulu jual 20 sen jer..mcm gam cap gajah bntuk dia..sebungkus termasuk gula2 bulat sekeping..kah kah...Bak kata member aku is..pas tiup suka penyek kat muka org..tapi paling best bila belon tue dh bocor tepuk kat dahi member..hangin satu badan..Tapi best la...Dah pupus aku rasa belon nie.. Gula-gula getah...chewing gum..bubble gum...Macam2 warna ada...rasa pun lebih kurang sama jer...sape yg lidah power la..leh gulung2 then kuar belon...tapi kira pengotor gak kan yelah dahler banyak taik gigi pastue leh plak wat belon..Ish Jerkkk...Tapi paling aku tak leh lupa, plastik gula2 getah de macam2 gambar kartun...then leh lekat plak kat tangan..ala macam tatoo la kira...paling aku bengang dulu2 bila makan ada org suka lekat2kan kt kerusi dan meja..bila duduk jer melekat kat seluar..Aisey man!

Lagi satu boleh gak dikategorikan sebagai jajan ialah Sagun..Tau tak!! Aku pun tak tau nak explain dibuat dari ape..tapi yang pastinya memang best...warna putih ala2 serbuk dadah..kah kah...Kalo makan jer penuh sagun kat mulut..rasa lemak2 manis tapi bukan susu...dulu sagun dibungkus kecik2 macam serbuk dadah dalam plastik putih...tkpun dibungkus guna kertas panjang2 macam bentuk coklat choki2...pastue dililit ngan kertas warna warni..merah, biru, hijau...nie pun tak sure ada lagi ke tak di pasaran tempatan... Ketiak Bacin, hahaha...bukan ketiak yang satu tue..tue sememangnya bacin..yang bacin nie la yang best! Ala yang macam asam2 anggur tue..yang de kaler putih2...Dulu masa aku sekolah, ada cikgu kata ketiak bacin nie bahan pengawet dia, dr pencuci longkang..ntah btul ke tak aku tak tau...Dulu dengor jer ape orang cter.. Lastly ialah makanan segera favourite korang...Maggi...nie kira makanan utama la zaman budak2 dulu..dulu kalau tak silap la..de perisa ayam, udang, kari..tapi yang paling famous perisa kari la...tapi sekarang mcm2 perisa ada, perisa lontong la, tomyam la, asam laksa dan mcm2 lagi la..tapi pelik ek kenapa nama maggi tue lekat tul kat hati kita sampai la ke hari ini..yelah time nie ada macam2 brand dipasaran..tapi maggi jugak yang korang cari...lagi satu maggi tue nama brand ja..tapi orang still panggil maggi..padahal kiub ayam, kiub daging, bubur ayam, perencah nasi goreng dll..orang tak panggil maggi plak...pelik tapi benar...lantak la... Yang pasti best ar kenangan dulu2 tahun 80 an..Seronok membesar time tue..kalo korang rasa aku de tertinggal lain2 jajan..emailkan saje...ok..kita kawan2 tak mau lawan..

Jaga Diri Hiasi Peribadi...Wacaaaaaa....
Addy Putra,
Kano...

3 ulasan:

Unknown berkata...

aku suka jajan dan cekedis....................tapi skrg ni dah susah ahh nak carik sumer tu..huhuhuhu. U make me fell mudaaaaaaaa

I_Hate_Lolipop berkata...

aku nak baca tp tulisan kau buat aku kena tambah power spec mata je kang.haih...i love ding dang sbb 50sen je.

Bonitta berkata...

Bon bon aku ingat . Mmg sedap