Ahad, Januari 04, 2009

Masih di Felda Simpang Waha

sebenarnya aku ada appointment pagi ni tapi tak dapat nak pergi sebab ada benda lain aku nak buat. rasanya hari ni aku nak siapkan semua kerja-kerja yang sepatutnya sebelum aku ke kuala lumpur hari khamis ini. bila dah siap senang sikit aku nak buat kerja-kerja penyelidikan. tapi yang penting aku nak pergi beli laser jet printer. susah betul kalau takde printer - nak print out soalan interview untuk makcik-makcik terpilih. felda simpang waha lately agak sejuk. hujan dan berangin. ni sambil menikmati teh diwaktu pagi, aku sedang menghirup udara segar dan mendengar lagu klasik - di suatu masa, dendangan hasnah tahar. tak silap dirakamkan sekitar tahun 1950an. cuaca macam ni mengingatkan aku waktu sekolah rendah sekitar pertengahan hingga lewat tahun 80an di sekolah kebangsaan bandar easter. dulu-dulu waktu cuti sekolah laa paling seronok. mana tak seronoknya cuti sampai dua bulan lebih. awal januari baru masuk sekolah. masa nak masuk sekolah ni sibuk laa mak bapak datang ke sekolah untuk uruskan pembayaran yuran dan peralatan sekolah dengan cikgu kelas masing-masing. mula-mula jer.

bila dah masuk tahun 5 dan 6 semuanya aku uruskan sendiri. aku ingat lagi masa sekolah buka pada tahun 1990, aku dengan zaki pergi ke sekolah bayar yuran pengajian, etc. etc. masa tu hujan turun renyai-renyai dan padang sekolah penuh dengan lecak dan basah. macam sekarang laa ni. angin bertiup best betul. tapi ia bukanlah satu halangan. masa tu kami dah masuk tahun 6. dan ia merupakan tahun terakhir kami kat sekolah kebangsaan bandar easter ni. sekarang sekolah kebangsaan bandar easter dah banyak berubah. dulu padang sekolah tu aku rasa macam besar giler, laa ni kecik jer aku tengok. nak buat sukan antara sekolah peringkat zon sedili pun aku rasa macam tak muat jer. tapi yang paling penting skbe berjaya mendapat anugerah sekolah cemerlang untuk kategori felda bagi tahun 2008. tahniah ler diucapkan. rasanya anugerah tu sepatutnya dah lama dapat. keh keh keh. aku dan member-member seangkatan tumpang bangga beb.

kalau diperhatikan foto entrance sekolah kebangsaan bandar easter ni, dulu adalah kawasan 'rumah merah' - nama pasukan yang bertanding untuk acara sukan tahunan. kat sinilah aku tiap-tiap pagi membersihkan kawasan tersebut sekitar tahun 1987-1990. tapi, seperti yang didakwa oleh miss, aku selalu datang lambat, jadi tugas tu boleh ler dilupakan secara tak langsung. wakakaka. entah hapa-hapa laa dulu, ada tukang kebun pon tak nak guna secara efektif. ada ke ke murid-murid disuruh kutip sampah. tapi kira allrite ler tu sebagai galakan menjaga kebersihan. sebabnya mudah jer - murid-murid yang suka buat sampah walaupun bukan semua - aku terkecuali ler sebab aku kenal apa itu tong sampah. haha. jika dihitung dari tahun aku meninggalkan sekolah kebangsaan bandar easter - 1990, tahun ni genaplah 20 tahun. lama betul tu. kira dah masuk status murid tua laa ni. wakakaka - i don't want to grow up wendy!

3 ulasan:

NoorGie berkata...

aikk cte pasal sk easter je..smk bandar easter x dak pun..x adil...x adil...hmm jap lagi nak g beli cakoi kat depan kedai Pcik Jimat...SEDAPPPPPP....nyum2

NoorGie berkata...

alemak..ader tulis ae..opsss sori2 nanti akak g tgk aaaa...kalau awak terjumpa akak sure kenal ekk...cmana akak nak kenal awak yea

Putra berkata...

Aloo noya oii..sedar pn ko ek selalu dtg lambat g sekolah...time de duty bersihkan kelas pn ko dtg lambat...ape tah lg nk bersihkan dan pungut sampah..mmg tukang kebun dulu mmnjang main sukan..ape khabar agaknye abg din ngan abg tuuut tue ye...ko hengat tk area rumah merah tue bela arnab..last2 arnab kemana org pn tah kemana..bestnye cakoi...pakcik jimat..makcik mahal jual cendol kt blok 10..ala sebelah blok 9 ngan blok 11 tue..hehehe...