Jumaat, Januari 02, 2009

Masjid Jamek Felda Gugusan Waha

tadi aku pergi solat jumaat dengan miss kat masjid jamek gugusan waha yang terletak betul-betul kat atas bukit yang menjadi penanda sempadan antara felda simpang waha, felda bukit waha dan felda bukit easter. dah lama betul tak solat kat masjid ni sejak aku kerja di kuala lumpur. miss kata rindu betul nak dengar suara pak khatib - tuan hj elyas bin dapa keh keh keh. tapi seperti biasa masjid yang penuh dengan budak-budak memang laa bising siket. tapi nak buat macam mana kan dulu aku pun macam tu gak, tapi takde laa bising banget macam hari ni. hahaha. disebabkan hari biasa - bukan hari raya, jadi tak ramai insan-insan yang dikenali yang boleh ditemui. tambahan lagi, felda simpang waha akan membina masjid sendiri. dan sekarang pun solat jumaat sudah pun terlaksana di surau felda simpang waha. dulu masa aku sekolah kat smkbe, aku selalu pergi solat jumaat jalan kaki jer, dan kadang-kadang naik motor. lagi pun malas nak patah balik sebab lepas habis solat jumaat terus ke smkbe atau lepas kelas tamat di smkbe terus sahaja ke masjid. mula-mula susah juga nak biasakan lantaran polisi hari jumaat adalah hari berkerja hanya dilakukan pada sekitar tahun 1994 kalau tak silap. sebelum ni, hari jumaat adalah hari cuti di johor. sebab tu bila aku baca buku teks waktu sekolah rendah, - 'hari ini hari ahad. perhimpunan sekolah akan diadakan seperti biasa' - aku pun tertanya kenapa orang pergi sekolah hari ahad. bila dah lama-lama baru aku perasan kat johor, kedah, dan kelantan melaksanakan sistem cuti hari jumaat dan berkerja pada hari ahad. keh keh keh..naif nya aku masa tu!

1 ulasan:

Putra berkata...

Rindu teramat sgt bile tringat kisah2 dulu..leh nk trsembur air mata nie...Tuan Hj Elyas tue ek..ko tk rindu..mcm hampeh..seingat aku last 2 years aku temankan ko g bayar zakat fitrah...aku smpi la nie umur awal 30 an tk prnah bayar zakat. sume sponsor ayah aku...anak yg baik..hehehe...