Selasa, April 21, 2009

edisi perkahwinan - sapa cakap banyak memang gampang haha


bila dah meniti usia lepasan remaja ni (muahahaha - apa pon gelak dulu), bab-bab yang paling sensitif adalah isu-isu perkahwinan. aku sebenarnya dah lali sangat dengan isu ni sebab dah selalu banget mak bapak dok tanya hang ni bila nak kawin? cuba tengok si ika dan tok met dah ada anak, hang bila lagi....enoughhh!!! aku selalu cakap macam tu jer laa, tapi dengan nada bergurau...hahaha....tapi sebagai pemerhati dan pendengar isu semasa paling setia dalam masyarakat, ada beberapa kes yang selalu aku dengar dari mulut kawan-kawan....ni termasuklah mereka yang dah kawin, nak kawin tapi tunggu laa dulu, hampir-hampir nak kawin, takde jodoh laa, haaa apa, kawin? tak rock laa lu, dan macam-macam lagi....kes satu - karim, 30 (bukan nama sebenar) 'aku ni sakit hati betul dengan mak aku tu...tiap-tiap hari membebel tanya bila nak kawin...siap cakap lagi aku ni takde intention nak getting married....panas tau hati aku ni...kalau nak ikutkan mahu jer aku lari dari rumah....bila kat tempat keje pulak, semua member asyik dok tanya bila nak kawin? eh, suka hati aku laa...bukan dia orang yang bagi aku makan tiap-tiap hari....walaupun berat badan aku ni fluctuated from time to time... geram betul tau bila orang tanya aku macam tu...sensitif tau....pulak tu, siap tanya lagi bila nak beli kereta...suka hati aku la nak pergi keje naik perahu tambang ke, apa ke..' bila aku dengar kesian pulak...tapi nak tergelak pun ada bila en karim menyambung - 'ada laa sorang budak pompuan tu admire kat aku, tapi aku takut jugak lah sebab dia tu anak orang kaya..kang susah plak aku nak layan dia punya request...' hai dalam zaman moden pon ada jugak cerita macam antara dua darjat...tapi bila fikir balik betul jugak dia cakap...

kes dua - kalsom, 31 (bukan nama sebenar) 'aku ni bila dah kawin aku rasa macam terkurung dalam sangkar....aku dah tak dapat nikmati lagi kehidupan zaman solo dulu-dulu...keluar dengan kengkawan dan gelak kuat-kuat sambil minum-minum...kadang-kadang aku nangis sorang-sorang kat rumah sebab tak tahu nak buat apa bila suami takde....ni bila dah ada anak pulak, sibuk nak kena jaga anak...mana nak pikir pasal keje lagi...tertekan tau tak....tu tak masuk lagi dengan berat badan aku yang dah naik tapi tak turun-turun...apa? pergi gym? aku dah daftar pon...cuma jarang pegi..takde masa laa kau...tu laa aku ni kena ada member baru best siket pergi gym tu...hahahahahaha (punya laa kuat gelak) - takut plak aku dengar bila dia komplen macam ni..harap-harap bakal bini aku nanti tak kuat makan...wakakaka.....kes tiga - jusoh, 32 (bukan nama sebenar) 'aku ni masih lagi muda remaja...betul semua orang cakap aku ni boyish look (rasa macam nak muntah bila aku dengar dia cakap macam tu sebab aku tengok muka dia macam dah kawin 4 tahun dan ada anak 3 orang)...selalunya aku akan keluar dengan member-member aku yang baru habis sekolah...kita sebagai lelaki kena sentiasa jaga penampilan...muka kena macho...baru pompuan suka...badan kena muscular siket2...kalau takde ciri-ciri macam tu susah beb...(what the....? ujarku dalam hati walaupun tersengih-sengih macam kerang busuk every time dia cakap macam tu keh keh keh keh....)

kes tiga - farok, 25 (nama memang tak sama) 'saya ingat next year nak kawin laa...biasalah kan dah jodoh nak buat macam mana...tapi sekarang ni ekonomi gawat...tu yang nak cari keje tetap...tapi tak seronok laa duduk kat kawasan ni..kadang-kadang tu susah gak nak keluar sebab jauh sangat....lagi pon saya dah kawan lama kawan dengan dia...tu yang tunang tahun ni...senang siket kalau ada ikatan tu kan...tapi masa kawan dulu memang banyak laa cabaran...gaduh-gaduh siket-siket tu biasa laa.....tu yang nak kena kawin tu next year gak...hari tu kan waktu saya called member saya alih-alih balak dia marah....walhal tunang pon belom punya laa berlagak...isk isk...bla bla bla (apa ko cakap?...muahahahahaha...) kes empat - rahman, 25 (bukan nama sebenar gak) 'saya kalau jumpa kengkawan lama tu saya asyik terkenang-kenang jer waktu saya sekolah...hari tu masa saya balik kampung ada kenduri kawin terkenang-kenang saya waktu kecik-kecik dengan sepupu-sepapat main kejar-kejar depan rumah...(ceh, entah-entah main kawin-kawin...) ayam golek lepas tu pesonan nan grata memang meyakinkan....(wei tak paham)....bila nak kawin? kawin ala-ala pantai kat desaru laa...(hai...kataku dalam hati sambil menggeleng-geleng kepala...ni mesti makan tempe banyak sangat ni....hahaha)....

kes lima - ainun, 31 (tapi nampak macam 35 tahun) 'eh betol ke dia dah kawin? alamak....ko memang tak nak cakap dengan aku..aku baru jer nak tackle dia...hahahaha....tak sangka betol kan? tiba-tiba jer dah kawin...apa kata ko masuk meminang aku? ala ko ni malu-malu pulak (uwekkkkk...getusku dalam hati...hahahaha...) kes enam - aishah, 31 (seakan-akan nama sebenar) 'aku nak tunang bulan depan...lepas tu another 3 month after aku kawin laa....tunang aku hensem kau...lebih hensem lagi dari bintang drama kat tv...ko jangan tak caya...hihihihihi....ha, aaa.....satu ofis gak...dia hensem tau....ko jangan tak tau....hihihihih...(ape ke hal budak ni?) kes tujuh - arwandi, 31 (macam nama member aku kat kampung) 'aku sebenarnya dah bercinta dengan dia sepuluh tahun..tapi bapak dia tu tak rock betol....itu pon nak marah...hek elleh ingat aku sengkek sangat ke..berlagak betol...kang sekali aku tunjuk kereta besar kat depan rumah dia, sepuluh hari tak makan hahahaha (muahaha....bengong!).... kes lapan - mariam, 32 (nama lebih kurang) 'ko apa cerita..lama tak dengar berita...aku call kampung kau mintak no telefon...ko jangan tak tahu aku sekarang ni dah cantik tau....lebih cantik dari dulu (eh ye ke?)...betul aku guna produk kelisa cosmetics....ko jangan tak caya....sekali ko tengok mesti ko terpegun...hari tu aku balik kampung semua orang tanya..ala sedara aku yang keje kat kementerian pelajaran...ko tak tahu ke? menteri tu kan sedara aku...(semua sedara ko...blehhhhh)

tapi bagi aku perkahwinan bukan sesuatu yang mudah...tapi insya'alah. kalau ada jodoh kawin laa....hapa laa korang...stop asking me about getting married laa wei...bengong...p.s - errr...cerita di atas takde kena mengena dengan sapa-sapa...jangan kutuk laa wei...hahaha..sambung nanti laa tak tahan nak gelak...kih kih kih....




2 ulasan:

Mamok™ berkata...

cam kenal je rahman tuh...
ngahahahaha...
lawak la entri nih........

Farish Farisha berkata...

yupss..macam ada kena mengena je ngan en farouk tu wakaka!