Jumaat, April 24, 2009

mendung nak hujan - hoh, bestnya!

waktu aku kecik dulu, hari hujan mendung kelabu ler paling tak best..sebabnya mudah - tak dapat nak keluar main kejar-kejar atau main 'nyorok-nyorok' dengan kengkawan waktu kecik-kecik dulu....tapi bila dah sampai tahap umur teman tapi mesra ni, aku rasa hari hujan ler paling best..selain dapat buat taik mata kat rumah, hari hujan best sebab aku tak stress bila buat keje...hahaha...yer laa tu....malam tadi tiba-tiba aku teringat dengan majalah bujal...majalah ni antara produk budaya popular waktu aku sekolah rendah dulu-dulu.....seingat aku, tiap-tiap bulan aku mesti beli majalah bujal ni...antara watak yang aku ingat ialah wak sengeh, wak dojer, bujal, lina, karim, dogol, sapa entah lagi....lepas tu ada watak si putat untuk segmen bahasa jawi kalau tak silap....tapi bila mak aku sibuk membaca majalah salina, aku terus melupakan bujal...majalah salina lagi best sebab ada satu ruanagn cerita seram....aku mesti baca ruangan tu dulu tiap-tiap kali kalau beli....satu lagi mjalah yang best ialah bambino tappi aku dah tak ingat kandungan majalah tu sebab tak selalu beli....aku rasa miss mesti ingat sebab dia peminat setia bambino....antara majalah popular lain yang aku selalu baca ialah gila-gila dan gelihati...jiran aku arni suka suscribe gila-gila dan gelihati ni...jadi aku pon tumpang gila-gila laa jugak semangkuk untuk pinjam sampai satu dua hari...hahaha....bila dah masuk sekolah menengah majalah macam ujang dan apo polak yang ngetop....pada masa yang sama ada gak komik superhero dari hong kong macam dendam kesumat laa, hang nawa ler, ratu seribu tahun entah hapa-hapa tu....kat rumah aku melambak majalah tu adik aku kumpul...
tapi bila balik kampung aku jarang plak baca majalah tu...majalah gila-gila dan geli hati ke pun dah tak pernah nampak...bujal? dah pupus kot sebab macam dah takde kat pasaran....yang aku selalu baca ialah manga...bukan majalah mangga okay...manga macam dragon ball etc. etc....satu lagi yang aku paling suka baca masa kecik-kecik dulu ialah buku cerita seram macam siri bercakap dengan jin...tu yang bila tengok cerita seram macamkat tv3 tu langsung tak takut sebab visual tak real langsung...better baca buku cerita seram nak-nak bila waktu tengah malam kan baru ada feel...dua tahun lepas masa aku balik summer break kat astro ada satu program tajuk 'nek nak' (aku ingatkan nang nak)...aku ingat lagi erwanita, raihan dan farid terjerit-jerit sebab takut cerita tu...macam mangkuk jer aku tengok budak-budak tu sebab terjerit-jerit takut...aku ni yang naik takut tengok dia orang terjerit-jerit macam kena rasuk hantu bukannya takut tengok nek nak tu....(keh keh keh ye ke?)....masa aku dok kat vista dulu lagi lawak, kalau sorang cakap dia dengar something kat ruang tamu, terus semua orang tido dalam satu bilik...ada sampai baring dekat tepi bilik air sebab takut nak tido kat luar....hahahaha...bengong betol masa tu.....

1 ulasan:

Putra berkata...

Time budak2 dulu..main nyorok2 atau lbih dikenali main sembunyi ibu...aku pun tak tau nape pnggil sembunyi ibu..pelik!!! sembunyi bapak!!! lain2 permainan dulu2 ialah belon acah @ galah panjang, patuk ayam, baling selipar, baling tin dan segala permainan yg dlm ertikata lain keluar peluh daaa...main smpai penat barula semua balik umah dekat nak maghrib...tapi setahu aku noya nie dulu main pondok2 jer ngan anak patung...ahaks...Bujal majalah plg favourite dulu..harga pun murah dulu dlm 80 sen kot kalo tk silap aku..sebulan 2 kali keluar dipasaran...Ko nie lupa la cikgu markonah!! antara watak penting..lain2 abu..seperti biasa dlm life org melayu sure de watak jahat as dogol dan karim...sampai de satu episod tus si karim dan dogol pergi potong ekor lembu sbb nak makan sup ekor..kesian lembu tue ek! BAMBINO..majalah kisah binatang..Bambino (gajah) dan rakan2 dia yg lain spt Nini (kancil), Misya (Ular), Pak Bedal (Buaya) dan Sang Belang (Harimau)..Kalo bahan bacaan atau novel dulu2 kisah penyiasatan mnjadi favouritekan mcm 5 sekawan (george, dean, eddie, mona dan tompok..watak2 lain spt pakcik osmond, auntie nora dan watak favourite noya ialah marcikah...2 saudara farouk dan johar..banyak novel2 nie aku dan noya p kebas dari library felda simpang waha dan felda bukit waha..mentang2 la mmber sendiri yang jd librarian..tue yg mengganas semacam..dan kalo tk percaya pergilah wat sport check kat rumah si noya nie..sure de banyak novel yang DIRAMPOK spt di pulau pusaka, puncak penyamun dll..kah kah kah...